Employer Branding en bedrijfscultuur: Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Wat is employer branding? Wat is bedrijfscultuur? Wat hebben ze met elkaar te maken en waarom is dat zo belangrijk voor werkgevers? Hieronder leggen we het aan je uit, kort maar krachtig.

Toen het nog personeelszaken werd genoemd

Vroeger, toen de HR-afdeling nog Personeelszaken heette was het leven van een HR-adviseur eenvoudig en overzichtelijk. Als er een vacature was stelde je een profiel op, liet je een mooie advertentie maken en plaatste je deze in de krant. Na het weekend kon je dan de eerste sollicitatiegesprekken inplannen met meerdere kandidaten. En de beste nam je in dienst.

>> Lees ook: Weg met HR!

Online HRM heeft alles veranderd

De War for Talent (personeelsschaarste), de komst Social Media en van online systemen voor personeel en salaris, waarmee alle HR-processen kunnen worden gedigitaliseerd, hebben de wereld van personeelszaken compleet veranderd. Het is moeilijk geworden om de kwalitatieve goede kandidaten te vinden voor je vacatures en papieren advertenties worden nauwelijks meer gelezen. Het hele sollicitatie proces verloopt tegenwoordig online, tot aan het tekenen van de arbeidsovereenkomst aan toe.

Mensen kiezen niet voor een baan, maar voor een werkgever die bij ze past

Werkgevers hebben moeite om kwalitatief goede mensen te vinden. Dit komt doordat de eisen aan nieuwe werknemers steeds hoger worden en omdat de eisen steeds sneller veranderen. Daarbij veranderen functies ook sneller, de kans dat iemand langer dan een jaar dezelfde werkzaamheden uitvoert in zijn functie wordt steeds kleiner. Jongere werknemers hechten ook minder waarde aan een vaste baan met een vaste functieomschrijving. Zij kiezen steeds meer voor ontwikkelperspectief. Zij beoordelen hun werkgever op de ruimte die er is om te leren en te groeien en op de kernwaarden. Werknemers willen werkgevers die dezelfde kernwaarden hebben als zij.

>> Lees hier een interessant artikel over waarden van Hoogleraar Sociale Psychologie Roos Vonk in Psychologie Magazine

Werknemers willen waardige werkgevers

Iedereen heeft een aantal kernwaarden die hij belangrijker vindt dan alle andere. Vaak zijn dit waarden die dicht bij onze basisbehoeften liggen zoals:

  • Veiligheid
  • Gezondheid
  • Welzijn
  • Plezier
  • Samenwerking
  • Bijdragen
  • Avontuur

Onze hoogste waarden willen we dagelijks ervaren, dat is waar we ons bed voor uitkomen. En daar beoordelen we onze (toekomstige) werkgevers ook op. Als jouw hoogste waarde avontuur is ga je op zoek naar een werkgever waar avontuur in het DNA zit, waar het onderdeel uitmaakt van de bedrijfscultuur.

>> Lees ook: Kernwaarden: Wat levert het op?

Bedrijfscultuur: Hoe de werkgever invulling geeft aan waarden

De cultuur in een organisatie wordt bepaald door de kernwaarden van het bedrijf. Bedenk maar eens hoe de cultuur er uitziet in een bedrijf met kernwaarden als “innovatie” en “creativiteit” of in een bedrijf met kernwaarden als “efficiency” en “continuïteit”. Voel je het verschil?

>> Lees hier meer over kernwaarden en bedrijfscultuur

Je moet je onderscheiden als werkgever

Als werkgever wil je dus mensen aantrekken die jouw kernwaarden delen. Want de kans dat zij bij jouw bedrijfscultuur passen is zo goed als 100%. Het is dus zaak om aan toekomstige werknemers te laten zien waarom ze juist bij jou het best hun kernwaarden kunnen vervullen. Hoe ziet jouw bedrijfscultuur eruit, wat maak jou als werkgever “avontuurlijk” of “gezond”? Dit is waar Employer Branding om de hoek komt kijken.

Lees hier meer over bedrijfscultuur als unique selling point

Employer branding is het vermarkten van je bedrijfscultuur

Met Employer Branding vertel je het verhaal van je bedrijf. Hoe is de sfeer, hoe gaat men met elkaar om? Hoe ga je om met zaken als samenwerking, ontwikkeling, plezier? Kortom wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers. Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie kiezen? Wat maakt dat medewerkers nu bij de organisatie werken? Welke aspecten worden gewaardeerd?

Je moet het wel waarmaken

Employer Branding is geen windowdressing. Het is noodzakelijk om reëel te blijven en geen fake verhaal te vertellen. Niemand heeft er iets aan als de organisatie achter de schermen niet aan de verwachtingen voldoet. Jouw kersverse medewerker raakt teleurgesteld en vertrekt mogelijk binnen een jaar weer. Dit kost tijd, geld en veel energie. Ook kan een ongeloofwaardig verhaal irritatie opwekken bij huidige medewerkers. Zij weten immers hoe het echt is om te werken bij jouw organisatie.

Creëer een aantrekkelijke bedrijfscultuur

Als je ontdekt dat je misschien niet zo’n aantrekkelijke werkgever bent hoef je niet te wanhopen. Je kunt je bedrijfscultuur gewoon veranderen! Je kunt je organisatie zo aanpassen dat het leuk wordt om er te werken. Dat medewerkers dagelijks gaan ervaren dat hun kernwaarden worden ingevuld en dat ze trots zijn op zo’n werkgever. Zo word je een aantrekkelijke werkgever en dit kun je via Employer Branding naar buiten brengen, waardoor je weer betere medewerkers aan kunt trekken en goede medewerkers kunt behouden. Lees hier meer over het veranderen van je bedrijfscultuur

Wil jij een aantrekkelijke werkgever worden en aan de slag met je bedrijfscultuur. Ga dan aan de slag met de Company Culture Tree. Het is ons model om je bedrijfscultuur inzichtelijk te krijgen. Download bijvoorbeeld ons e-book over dit model dat je helpt naar een gezonde bedrijfscultuur.

Bekijk ook de laatste artikelen:

3 signalen dat je een verzuimcultuur hebt in je organisatie