Kernwaarden: Wat levert het op?

“Kernwaarden leveren geen geld op jochie.” Dat was het antwoord dat ik kreeg als beginnend personeelsadviseur, toen ik de directie adviseerde kernwaarden op te stellen, om het personeelsbeleid mee vorm te geven. Door mijn gebrek aan ervaring destijds kon ik er weinig tegenin brengen en ik liet het onderwerp dan ook maar rusten.

Maar ik liet het niet los, later in mijn loopbaan leerde ik alsnog het belang van kernwaarden voor een effectief personeelsbeleid én voor persoonlijke ontwikkeling. Wat kernwaarden zijn en waarom ze zo belangrijk zijn leg ik hieronder uit.

Hoe het niet moet

Veel bedrijven hebben goed klinkende mission statements geformuleerd met bijbehorende waarden zoals:

  • Integriteit
  • Communicatie
  • Respect
  • Excellence

Bovenstaande waarden hingen aan de muur in de lobby van het hoofkantoor van Enron, het Amerikaanse bedrijf waar een boekhoudschandaal plaatsvond dat tot de grootste financiële schandalen ooit behoort. Kennelijk hechtten de topmannen Jeffrey Skilling en Andrew Fastow er niet veel waarde aan, want zij werden voor hun betrokkenheid bij het schandaal tot respectievelijk 24 en 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens fraude. Met alleen kernwaarden aan de muur hangen ben je er dus niet.

De succesvolle bedrijfscultuur van Netflix

Dat het ook anders kan bewijst een bedrijf als Netlfix. Oprichter Reed Hastings koos bij de oprichting voor een aantal kernwaarden die de basis moesten vormen voor de bedrijfscultuur van de organisatie en legde deze later vast in het Culturedeck, een serie documenten over de cultuur van Netflix die inmiddels meer dan 20 miljoen is bekeken op slideshare.

Op dit moment is Netflix een bedrijf met een beurswaarde van 150 miljard euro en een wereldberoemde bedrijfscultuur die als een magneet werkt op toptalenten uit de hele wereld. De bedrijfscultuur is de basis van het succes van Netflix en inmiddels zijn er al meerdere bestsellers over geschreven. Het heeft dus wel degelijk zin om kernwaarden aan de slag te gaan in je organisatie.

>> Lees hier meer over de bedrijfscultuur van Netflix

Het geheim van kernwaarden

Het geheim is dat kernwaarden ons hele leven besturen. Want kernwaarden zijn jouw overtuigingen van wat het belangrijkst is in je leven. Als jij ervan overtuigd bent dat “avontuur” het belangrijkste is in je leven zal je levensstijl er op gericht zijn om zo avontuurlijk mogelijk te leven. Hoogstwaarschijnlijk heb je een avontuurlijke baan, ga je avontuurlijk op vakantie en heb je avontuurlijke vrienden.

Zonder kernwaarden gaat het mis

Als je niet bewust bent van je kernwaarden dan is de kans groot dat het niet goed gaat in je leven. Je gedrag wordt dan gestuurd door je omgeving, zoals de economische omstandigheden, de media, vrienden en ouders die iets goed- of afkeuren, of je baas die vraagt om bepaalde dingen te doen.

Als je bijvoorbeeld promotie kunt maken, zul je niet lang twijfelen: promotie betekent immers meer salaris, meer status en meer erkenning. Maar past die hogere functie nog wel bij je waarden? Zou je met een drukkere, verantwoordelijke functie nog genoeg tijd hebben voor vriendschappen, ontspanning of avontuur?

De meeste conflicten in organisaties zijn ook waardenconflicten. Medewerkers wordt dan gevraagd om dingen te doen die niet overeenstemmen met hun persoonlijke waarden. Er ontstaat dan een conflict tussen de waarden van de medewerker en die van de organisatie.

Kernwaarden bepalen de bedrijfscultuur

De succesvolle bedrijfscultuur van Netlfix is gebaseerd op kernwaarden. Door structureel alle beslissingen in het bedrijf bewust te nemen op basis van kernwaarden en door mensen te selecteren en beoordelen op basis van hun belichaming van de kernwaarden is een cultuur ontstaan waarin toptalenten optimaal samenwerken en tot grootse prestaties komen. Netlfix zoekt bewust naar toptalenten die de kernwaarden van Netflix delen en neemt respectvol afscheid van degenen die de kernwaarden niet (meer) naleven.

>> Lees hier meer over de invloed van kernwaarden op je bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur kun je dan ook het best beïnvloeden door een set met krachtige kernwaarden die door de medewerkers worden doorleeft. Het volstaat echter niet om tijdens een sessie op de hei een lijstje met mooie kernwaarden te maken. Je moet werk maken van waarden en aan de slag gaan om de organisatie in te richten en te besturen op basis van de kernwaarden, zodat ze ook echt worden geleefd op de werkvloer.

>> Lees hier meer over het creëren van een gezonde bedrijfscultuur

Wil je weten hoe je kernwaarden formuleert? Of hoe je een gezonde bedrijfscultuur creëert met kernwaarden? Plan dan nu een cultuurgesprek!

>> Lees hier ons vorige blog over het HALO-effect, waarom managers niet kunnen beoordelen

Bekijk ook de laatste artikelen: