Company Culture Tree

Deze appelboom is onze metafoor voor bedrijfscultuur. Je kunt zien wat voor boom het is, of hij gezond is en of hij mooie vruchten produceert. Je kunt alleen niet zien wat er onder de grond zit, wat de wortels zijn. Geen spoor te bekennen van het oorspronkelijke zaadje, net zomin als de voedingsstoffen die het heeft gekregen. Wij hebben daarom de Company Culture Tree ontwikkeld, het ideale model om inzicht te krijgen in je bedrijfscultuur.

De vruchten

Helemaal bovenin de boom zie je de vruchten die de Company Culture Tree afwerpt. Bij ons is dit een appelboom, maar ieder bedrijf heeft zijn eigen vruchten. Maar de smaak is altijd hetzelfde. De volgende vruchten werpt een gezonde bedrijfscultuur af:

  • Meer betrokkenheid: Personeel dat graag bij je blijft werken en zijn eigen waarde wilt toevoegen.
  • Lager ziekteverzuim: Mensen zijn fitter en gezonder in een gezonde bedrijfscultuur. Dus minder vaak ziek en werken langer bij je organisatie.
  • Minder wervingskosten: Als je medewerkers langer blijven werken bij je hoef je ook minder vaak nieuwe mensen aan te nemen en je bedrijfscultuur trekt nieuwe mensen aan.
  • Positief imago: Wanneer er mensen lekker bij je organisatie kunnen werken houdt je daar een positief imago van over. Fijne werkgeverschap in combinatie met een goed merk verspreid zich als een lopend vuurtje.
  • Vitalere medewerkers: Fitter en gezonder zijn vanwege een ander verzuimbeleid zorgt voor meer vitaliteit. Van meer initiatief tot het blijven ontwikkelen van zichzelf, vitaliteit is een welkome uitkomst.

De uil

In een bedrijfscultuur is een belangrijke rol voor de cultuurbewaker. De cultuurbewaker die is aangesteld om te zorgen dat iedereen de vruchten kan blijven plukken van een gezonde bedrijfscultuur. Een cultuurbewaker is de persoon in je bedrijf die ervoor zorgt dat de neuzen dezelfde richting op staan. Een krachtige cultuurbewaker initieert verandering en krijgt iedereen samen. Zo zorgt de ‘uil’ ervoor dat je organisatie altijd stappen blijft maken.

De wortels van de boom

Er zijn 5 belangrijke eigenschappen van gezonde bedrijfscultuur. Deze zitten geworteld in het fundament van je organisatie

Why?

De kern van de wortels. Waarom doe je als organisatie wat je doet. Het is niet meer weg te denken, het formuleren van een scherpe visie en bijbehorende missie. Dat wilt alleen maar zeggen dat het van ongelofelijke waarde is om hier de nodige aandacht aan te besteden. Daarom is dit ook de kern van een gezonde bedrijfscultuur.

Basisbehoeften

Motivatiepsychologie leert ons over de zes basisbehoeften achter de drijfveren van mensen. Door deze in te vullen zie je waar je medewerkers behoefte aan hebben en wat je nodig hebt om dat te realiseren. De zes basisbehoeften zijn;

  • Veiligheid: Een gevoel van zekerheid in een omgeving die ons in alle basisbehoeften van ons lichaam kan voorzien. Eten, drinken en weinig stress zijn belangrijke factoren van veiligheid.
  • Variatie: Elk mens heeft behoefte aan onvoorspelbaarheid en een mate van variatie. Dus tegenover veiligheid staat ook een mate van onzekerheid.
  • Betekenis: De behoefte om impact te maken op onze omgeving en ons eigen leven is er voor ieder mens. We willen ons allemaal gehoord en erkend voelen.
  • Verbinding: Een ‘klik’ met een gelijkgestemde of een groep is altijd van belang. Overeenkomsten in overtuigingen en waarden helpt daar enorm bij.
  • Ontwikkeling & Groei: Vanaf geboorte blijven we ontwikkelen en daarom hebben we altijd behoefte aan groei. Stilstaan is achteruitgang voor mensen, dus daarom blijf je altijd in beweging.
  • Bijdragen: Een sterke behoefte aan het leveren van een bijdrage is bij iedereen aanwezig. Deze wordt sterker naarmate de andere 5 basisbehoeften voorzien zijn.

Waarden

Als werkgever wil je je kernwaarden als bedrijf scherp hebben om de juiste mensen aan te trekken. Het vormt je bedrijfscultuur en geef je richting. Per persoon ligt de volgorde van deze waarden anders. Voorbeelden van waarden die mensen zoeken in hun werk zijn;

  • Veiligheid
  • Gezondheid
  • Welzijn
  • Plezier
  • Samenwerking
  • Bijdragen
  • Avontuur

Overtuigingen

Een persoonlijke interpretatie van een gebeurtenis die we voor waar aannemen. Diepgeworteld in de mens en dus heel belangrijk om te beschouwen als je je bedrijfscultuur inzichtelijk maakt.

Mindset

Hoe kijk je aan tegen werken en het doormaken van verandering? Er is een fixed en een groeimindset die beide van grote invloed zijn op de stappen die je moet zetten om je bedrijf aantrekkelijk te maken. Een fixed mindset is het bewaren van de belangrijk waarden en processen in je bedrijf. De groeimindset is progressiever en zoekt naar de nodige veranderingen om vooruit te komen. Wanneer je bedrijf bestaat uit teveel fixed mindset dan zal het tot stilstand komen. Doort de nodig groeimindset mee plek te geven ontstaat er weer een gezonde bedrijfscultuur.

Skills

Kennis en vaardigheid kenmerken je skills. Als je daaraan de houding toevoegt krijg je als uitkomst het gedrag van een medewerker. Dit geeft inzicht in de bedrijfscultuur en waarom medewerkers doen wat ze doen.

Meer weten over bedrijfscultuur en de 5 wortels?

Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring met bedrijfscultuur en organisatieverandering. Dit hebben we omgezet naar leesvoer. Als je dus meer wilt weten over bedrijfscultuur en de 5 wortels raden we je aan om het E-book te downloaden! Of lees onze blogs waarin je alles vindt over bedrijfscultuur en aantrekkelijk werkgeverschap.

Uiteraard gaan we vertrouwelijk met je gegevens om en gaan we je niet spammen met allerlei verkooppraat. Lees onze privacyverklaring

YPC

Culture eats HR and strategy for breakfast

Vraag nu een cultuurgesprek aan.

Your Proud Company
Schonenvaardersstraat 9
7418 CC Deventer
info@yourproudcompany.nl
0570-679500

©2021 Your Proud Company

Je privacy is belangrijk voor ons, bekijk hoe in onze privacy-verklaring.