Is een goed werkgever ook een aantrekkelijke werkgever?

In het arbeidsrecht is geregeld dat een werkgever zich als een goed werkgever dient te gedragen ten opzichte van zijn medewerkers. De werkgever dient te doen wat een goed werkgever in gelijke omstandigheden behoort te doen of na te laten.

Natuurlijk is het belangrijk dat je je netjes gedraagt ten opzichte van je personeel, maar ben je daarmee ook gelijk een aantrekkelijke werkgever? Waar de sfeer goed is en waar je je kunt ontwikkelen? Waar mensen dus graag wil werken en waar de topperformers ook graag willen blijven werken? Hieronder gaan we in op het verschil tussen een goed werkgever en een aantrekkelijke werkgever en waarom het zo belangrijk is om een aantrekkelijk werkgever te zijn.

Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap vloeit voort uit het arbeidsrecht en betekent dat een werkgever zich ten opzichte van de medewerker dient te houden aan de volgende beginselen:

Gelijkheid: Werknemers die in dezelfde situatie zitten als collega’s, moeten ook op dezelfde manier als deze collega’s worden behandeld
Vertrouwen: De werknemer moet kunnen vertrouwen op verwachtingen die de werkgever bij hem wekt
verworven rechten: Bepaalde verworven rechten (elk jaar een kerstpakket of bonus krijgen, of de zakelijke kopieermachine voor privédoeleinden mogen gebruiken) die niet in de arbeidsovereenkomst staan, kunnen door werknemer worden afgedwongen
Motivering: Beslissingen van de werkgever met betrekking tot de werknemer, dienen gemotiveerd (uitgelegd) te worden
Evenredigheid: De werkgever mag geen grote belangen van de werknemer schaden voor kleine werkgeversbelangen
Zorgvuldigheid: De werkgever moet zich goed moet informeren en weloverwogen beslissingen maken met betrekking tot de werknemer. Hij heeft een onderzoeksplicht, een plicht om zijn werknemers te informeren over hun rechten en plichten en hij moet zorgvuldige interne procedures hanteren,
Machtsbalans: De werkgever dient zich er van bewust te zijn dat de medewerker zich in een afhankelijkheidspositie bevindt ten opzicht van de werkgever, de werkgever mag deze positie niet misbruiken ten nadele van werknemer.

Omdat goed werkgeverschap een juridisch begrip is gaat het vooral om de rechtspositie van werknemers ten opzichte van werkgevers. Een goed werkgever houdt dus steeds zo goed mogelijk rekening met de (financiële) belangen van werknemers bij het nemen van beslissingen. Zo voorkomt de wet dat werknemers worden overgeleverd aan willekeur en een onmenselijke behandeling door werkgevers.

Goed werkgever, slechte sfeer?

De markt van schadebeperkers is enorm, van verzuimverzekeraar tot Arbodienst en van Arboarts tot casemanager. Allemaal houden ze zich bezig met de vraag: “Hoe gaan we om met de zieke medewerker?”. Op zich een terechte vraag want hoe sneller de medewerker re-integreert, hoe lager de kosten. En dat is ook waar het in de verzuimbranche om draait, verzuimkosten verlagen. Ik vergelijk verzuimdienstverleners altijd met de brandweer, want het is goed dat ze er zijn als je huis in brand staat, maar liever heb je ze niet nodig en probeer je te voorkomen dat je huis in brand vliegt. “Voorkomen” is immers nog steeds beter dan “genezen”.

Maar hoe doe je dat dan, verzuim voorkomen? Dat kan maar op één manier en dat is continu werken aan een gezonde bedrijfscultuur. Een cultuur waarin het normaal is dat je werkt aan je gezondheid en jezelf geestelijk en fysiek fit houdt. Kijk maar naar topsporters die dag in dag uit bezig zijn met het werken aan hun gezondheid. Hun gezondheid is de basis voor het leveren van topprestaties, want als ze niet fit zijn zullen ze geen wedstrijden winnen. Daarom wordt alles ingezet om de sporter zo fit mogelijk te krijgen, van mental coach tot psycholoog en van voedingsdeskundige tot fysioloog. Om een gezonde bedrijfscultuur te hebben hoeven natuurlijk niet alle medewerkers topsporter te zijn of 3x per week naar de sportschool te gaan. Ze moeten zich wel bewust zijn van hun leefstijl en de gevolgen die dat heeft voor hun gezondheid en (werk)prestaties op korte en lange termijn.

Aantrekkelijk werkgeverschap, de 6 basisbehoeften

Een aantrekkelijke werkgever is een werkgever die onze basisbehoeften vervuld. Dit zijn de 6 behoeften die de basis zijn voor ieder mens. De behoeften die de koers van ons leven bepalen:

  • Zekerheid ( een veilige, stabiele omgeving waarin je plezier kunt maken en pijn kunt vermijden )
  • Variatie (behoefte aan afwisseling en vernieuwing en het vermijden van sleur)
  • Betekenis (je uniek, belangrijk, speciaal of nodig voelen)
  • Verbinding (behoefte aan nabijheid en samenzijn met anderen)
  • Ontwikkeling en groei (uitbreiden van kennis, vaardigheden en wijsheid)
  • Bijdragen (het helpen, steunen en geven aan anderen)

Goed werkgeverschap is alleen gericht op de menselijke behoefte aan zekerheid, het bieden van een veilige stabiele werkomgeving. De regels zijn erop gericht de medewerker te beschermen tegen onverwachte pijn die de werkgever met grillige beslissingen zou kunnen veroorzaken. In vroeger tijden, met een overschot op de arbeidsmarkt, was het nodig om werknemers tegen hun werkgevers te beschermen.

>> Lees hier over aantrekkelijk werkgeverschap, bedrijfscultuur en employer branding

Nieuwe realiteit voor werkgevers

Inmiddels is een nieuwe realiteit ontstaan. Anders dan 20 jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde, ervaren medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats. Waar vroeger veiligheid en zekerheid, naast status en loon, belangrijk waren worden nu meer “zachte” waarden centraal gesteld, zoals verbinding, ontwikkeling en bijdragen.

Basisbehoeften en bedrijfscultuur

Een aantrekkelijk werkgever zorgt er dus voor dat medewerkers hun behoefte aan verbinding, ontwikkeling en bijdragen in zijn organisatie kunnen vervullen. Daarom moeten de basisbehoeften diep in de bedrijfscultuur geworteld zijn. Werkgevers met een gezonde bedrijfscultuur gebaseerd op waarden als samenwerking, ontwikkeling en bijdragen hebben een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers. Doordat de basisbehoeften diepgeworteld zijn in de bedrijfscultuur ervaren de medewerkers dagelijks dat hun behoefte aan verbinding ontwikkeling en bijdragen ook echt wordt vervuld. Zo plukken werkgever en werknemers dagelijks de vruchten van een gezonde bedrijfscultuur.

>> Lees hier meer over waarden en bedrijfscultuur

Van goed naar aantrekkelijk

De slag om talent win je dus niet door alleen maar een goed werkgever te zijn. Je zult de stap moeten zetten om een aantrekkelijk werkgever te worden, met een gezonde bedrijfscultuur waarin de 6 menselijk basisbehoeften diep zijn geworteld. Alleen door je aantrekkelijkheid te vergroten zal je er in slagen om de benodigde talentvolle medewerkers aan te trekken en je meest talentvolle medewerkers aan boord te houden.

>>  Lees hier meer over bedrijfscultuur als unique selling point.

Meer weten over aantrekkelijk werkgeverschap? Of over een gezonde bedrijfscultuur met de 6 basisbehoeften? Lees dan alles over de Company Culture Tree. Dit is ons model voor een gezonde bedrijfscultuur. De vruchten die je plukt van een gezonde bedrijfscultuur zijn onder andere het aantrekken van talenten. Meer weten? Lees hier alles over de Company Culture Tree.

Bekijk ook de laatste artikelen: