Wat is de Why van jouw organisatie?
De kracht van purpose gedreven organisaties
Jij kent hem waarschijnlijk ook al, de wereldberoemde “Start with Why” TED-talk van Simon Sinek, inmiddels meer dan 54 miljoen keer bekeken op Youtube. Volgens Sinek is de WHY van een mens de ultieme drijfveer, de bedoeling, het hogere doel of de overtuiging die ons gedrag bestuurt. Het is het antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet, waarom je elke dag gemotiveerd je bed uitspringt.
Voor de organisaties van bedrijven is de WHY het antwoord op de vraag wat hun “purpose” is, hun “hogere doel” (in het Nederlands is helaas geen mooiere vertaling beschikbaar). Hieronder leggen we uit waarom het zo belangrijk is dat jij de WHY van jouw organisatie helder hebt gedefinieerd.
“The WHY is the purpose, cause or belief that drives every one of us”
Simon Sinek
Wat is “Purpose”?
In de purpose (spreek uit als: “purpuss”) van een bedrijf vind je de drijfveren terug van de ondernemer die het bedrijf heeft opgericht, de bijdrage die de organisatie wil leveren aan betere, mooiere, schonere of gezondere wereld. Hoe inspirerender de WHY, hoe aantrekkelijker het bedrijf. Purpose is het verschil tussen: “medicijnen verkopen” en “de hele mensheid aan een gezonde leefstijl helpen”, of tussen: “lijfrentes verkopen” en “Iedereen in Nederland een zorgeloze oude dag bezorgen”.
Waarden maken het verschil
Het verschil zit hem in de waarden. Mensen kopen geen auto, mensen kopen een ruime auto, een sportieve auto, of een zuinige auto. Purpose zegt dus welke waarden een product of dienst vertegenwoordigt, hoe aantrekkelijker de waarden hoe aantrekkelijker het product. De WHY van een organisatie zegt met welke waarden de organisatie wil bijdragen aan het verbeteren van onze leefwereld. Hoe maakt de organisatie onze leefwereld gezonder, veiliger, spannender, fitter, sexyer of avontuurlijker?
>> Lees hier meer over (kern)waarden en hoe ze je organisatie beïnvloeden
Waarden belangrijker dan status en loon
Organisaties van bedrijven die hun WHY niet helder hebben gedefinieerd gaan het steeds moeilijker krijgen in de nabije toekomst. Want anders dan 20 jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde, ervaren medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats.
Status en loon wegen nog steeds mee, maar meer dan ooit zetten mensen ‘zachte’ waarden centraal:
- persoonlijke ontwikkeling en groei
- zingeving
- werkklimaat (veilige omgeving)
- plezier
- vrijheid
De medewerker van morgen
De medewerkers van morgen zijn kritisch op hun werkgever en het stempel dat zij op de wereld drukken. Zij willen dat hun werk een zinvolle bijdrage levert aan de purpose van organisatie en de voldoening die zij daarbij ervaren weegt zwaarder dan geld. Werkgevers zonder duidelijke WHY, die niet aantoonbaar kunnen maken hoe zij een bijdrage leveren aan een betere leefwereld, zullen dus steeds moeilijker personeel aan kunnen trekken.
De werkgever van morgen
De werkgever van morgen weet wat zijn WHY is en hoe hij dit moet communiceren met de arbeidsmarkt. Hij weet dat hij het verschil kan maken met de concurrent door niet alleen zijn producten en diensten te verkopen, maar ook zichzelf als werkgever. De werkgever van morgen doet aan Employer Branding om zichzelf zichtbaar te maken voor de werknemers van morgen.
Employer branding is het “vermarkten” van je bedrijfscultuur
Met Employer Branding vertel je het verhaal van je bedrijf. Hoe is de sfeer, hoe gaat men met elkaar om? Hoe ga je om met zaken als samenwerking, ontwikkeling, plezier? Kortom wat is jouw WHY? Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers. Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie kiezen? Wat maakt dat medewerkers nu bij de organisatie werken? Welke waarde worden gewaardeerd?
Je moet het wel waarmaken
Employer Branding is geen windowdressing. Het is noodzakelijk om reëel te blijven en geen fake verhaal te vertellen. Niemand heeft er iets aan als de organisatie achter de schermen niet aan de verwachtingen voldoet. Jouw kersverse medewerker raakt teleurgesteld en vertrekt mogelijk binnen een jaar weer. Dit kost veel tijd, geld en energie. Ook kan een ongeloofwaardig verhaal irritatie opwekken bij huidige medewerkers. Zij weten immers hoe het echt is om te werken bij jouw organisatie.
Find your WHY
Wat is de WHY van jouw organisatie? Met welke waarden wil jij met je bedrijf een bijdrage leveren aan een betere leefwereld? Door het antwoord te vinden op deze vragen creëer je de basis voor een Purpose-gedreven organisatie, met een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de werknemers van morgen. Een goede basis voor Employer Branding en een sterk werkgeversmerk. En een goede basis voor een gezonde bedrijfscultuur.
>> Lees hier meer over bedrijfscultuur als Unique Selling Point
Word ook een onweerstaanbaar aantrekkelijke werkgever
Wil jij een organisatie met een onweerstaanbare aantrekkingskracht op personeel? Of wil je weten wat je WHY is? Of meer weten over Employer Branding? Daarvoor hebben wij de Company Culture Tree voor je ontwikkelt. Dit is het model om een bedrijfscultuur inzichtelijk te krijgen en in te zetten voor het aantrekken voor personeel. Meer weten hierover? Download dan het e-book.