Goede mensen behouden voor je bedrijf, hoe doe je dat?

Het is de schrik van elke CEO, leiders die hun nest verlaten en uitvliegen naar de concurrent. Top-performers die ontevreden zijn en de deur achter zich dicht trekken. CEO’s liggen er wakker van omdat goede medewerkers, die een positieve impact hebben op hun collega’s en een grote toegevoegde waarde hebben voor de organisatie, schaars zijn. Ze zijn moeilijk te vinden en als je ze als kunt vinden zitten ze vaak al prima op hun plek bij een andere werkgever. Zie ze daar maar eens weg te krijgen.

Waarom zouden ze?

De vraag is dan ook: Waarom zouden ze? Goeie medewerkers kunnen altijd ergens meer verdienen. Maar zij weten ook dat geld slechts een korte termijn prikkel is. Als medewerkers willen vertrekken omdat de sfeer in het bedrijf slecht is zal een loonsverhoging ze niet overhalen om langer te blijven, of hooguit een paar maandjes langer. Sfeer weegt voor de meesten op de lange termijn zwaarder dan geld.

Slechte sfeer jaagt goede leiders weg

Sfeer is ook één van de hoofdredenen dat goede medewerkers vertrekken. Een leuke uitdagende baan waar je energie van krijgt kan een stoffige, vervelende sleur worden als de sfeer verandert. En de sfeer in een organisatie kan snel veranderen, door bijvoorbeeld explosieve groei, een overname, een fusie of een reorganisatie. Door deze gebeurtenissen wijzigen de spelregels voor samenwerking en wanneer dit niet in goede banen wordt geleid zal de sfeer razendsnel verslechteren.

>> Lees hier meer over de sfeer tijdens een reorganisatie

Wat zijn spelregels voor samenwerking?

De spelregels voor samenwerking die de sfeer bepalen zijn onzichtbaar. Het zijn gedragsregels die de medewerkers van de organisatie onbewust aan elkaar overdragen door voorbeeldgedrag. Zo leert bijvoorbeeld een nieuwe medewerker tijdens zijn inwerkperiode als snel wie je met “u” aan moet spreken, of het gepast is om je leidinggevende in gezelschap tegen te spreken en of er in de pauze over andere afdelingen wordt geroddeld. Om erbij te horen passen mensen zich snel aan en nemen het voorbeeldgedrag over.

Wat bepaalt de sfeer in een organisatie?

De sfeer wordt bepaald door 6 basisbehoeften die de spelregels voor samenwerking beïnvloeden. Deze 6 behoeften zijn de drijvende kracht achter het gedrag van ieder mens, alles wat we doen is erop gericht deze behoeften in te vullen. Dit zijn ze:

    1. Veiligheid

Een gevoel van zekerheid dat onze omgeving veilig is. Dat we fysiek veilig zijn, onszelf kunnen zijn en vrij zijn om ons uit spreken en te gaan en staan waar willen (psychologische veiligheid). Een onveilige omgeving op het werk leidt tot een slechte sfeer.

    1. Variatie

Elk mens heeft behoefte aan onvoorspelbaarheid en een mate van variatie. Dus tegenover veiligheid staat ook een mate van onzekerheid. Dit is de behoefte om nieuwe uitdagingen aan te gaan en problemen op te lossen. Gebrek aan variatie leidt tot sleur en geestdodend werk.

    1. Betekenis

De behoefte om impact te maken op onze omgeving en ons eigen leven is er voor ieder mens. We willen ons allemaal gehoord en erkend voelen. Dit is de behoefte aan waardering voor je werk, hoe meer betekenis je werk heeft, hoe hoger je sociale status.

    1. Verbinding

Een ‘klik’ met een gelijkgestemde of een groep is altijd van belang. Overeenkomsten in overtuigingen en waarden helpt daar enorm bij. Dit is de behoefte om ergens bij te horen, onderdeel van een groter geheel te zijn.

    1. Ontwikkeling & Groei

Vanaf onze geboorte blijven we ontwikkelen en daarom hebben we altijd behoefte aan groei. Stilstaan is achteruitgang voor mensen, dus daarom blijf je altijd in beweging.

    1. Bijdragen

Een sterke behoefte aan het leveren van een bijdrage is bij iedereen aanwezig. Deze wordt sterker naarmate de andere 5 basisbehoeften voorzien zijn. Dit is de behoefte om werk te doen dat een bijdrage levert aan de hogere maatschappelijke doel en van de organisatie zoals bijvoorbeeld een gezondere leefwereld of een veiligere leefwereld.

Gezonde bedrijfscultuur leidt tot goede sfeer

Hoe meer van de 6 basisbehoeften worden ingevuld op het werk hoe beter de sfeer zal zijn en hoe groter de voldoening je uit het werk haalt.

>> Lees hier mee over veiligheid en psychosociale werkomstandigheden

De 6 basisbehoeften hebben ook een sterke invloed op de bedrijfscultuur. Zo leidt bijvoorbeeld een gebrek aan (psychologische ) veiligheid op het werk tot een angstcultuur en een gebrek aan verbinding tot een eilandjescultuur. Andersom zorgt bijvoorbeeld een te sterke behoefte aan veiligheid en controle tot een bureaucratische cultuur en een te sterke behoefte aan betekenis (status) tot een machocultuur.

Behoud je top-performers

Om je top-performers te behouden voor de organisatie moet je zorgen voor de juiste sfeer in de organisatie. Een sfeer waarin medewerkers de veiligheid ervaren om zichzelf te kunnen zijn en een sfeer van betrokkenheid en saamhorigheid. Dit doe je door bewust invulling te geven aan de 6 basisbehoeften in je organisatie.

Invulling geven aan de 6 basisbehoeften

Hoe doe je dat dan, invulling geven aan de basisbehoeften? Wat kan je als HR-verantwoordelijke doen?:

  1. Veiligheid: Creëer een omgeving waar mensen zichzelf kunnen zijn en zich uit durven spreken, waar men gehoord en gezien wordt. Stimuleer respectvolle discussie en weeg bij belangrijke beslissingen verschillende standpunten tegen elkaar af. Communiceer open over de doelstellingen en resultaten van het bedrijf en laat weten hoe het bedrijf presteert. Reken mensen niet af op eindresultaat maar beloon hen op basis van de bijdrage (waarden) die ze leveren aan het resultaat
  2. Variatie: Vermijd eentonig en geestdodend werk. Geef mensen met een grote behoefte aan variatie afwisselende taken en mensen met een grote behoefte aan zekerheid de meer routinematige taken. Werk continu aan innovatie van je producten of diensten en werkwijzen.
  3. Betekenis: Laat, op alle niveaus, de medewerkers regelmatig weten dat hun werk ertoe doet en waardeer hun inzet. Stop met werkzaamheden die geen betekenis hebben, of besteed ze uit. Geef de medewerkers een functie waarin ze wel betekenis hebben en kan dit niet, help ze dan met het vinden van een nieuwe werkgever waar ze wel van betekenis kunnen zijn.
  4. Verbinding: Stimuleer communicatie tussen afdelingen en medewerkers onderling. Daardoor wordt zichtbaar wie welke bijdrage levert aan de doelstellingen (missie) van het bedrijf. Het gezamenlijk werken aan een hoger doel (dat het eigenbelang overstijgt) creëert verbinding.
  5. Ontwikkeling en groei: Stimuleer en faciliteer persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Hoe meer een medewerker groeit als mens, hoe groter zijn bedrage aan de organisatie.
  6. Bijdragen: Zorg dat je bedrijf een bijdrage levert aan een betere leefwereld. De meeste mensen willen niet meer werken voor vervuilende of graaiende bedrijven. Mensen willen dat hun werk bijdraagt aan een schonere, veiligere, of gezondere wereld.

Gratis bijkomende voordelen

Door in je organisatie te werken aan het invullen van de 6 basisbehoeften creëer je een gezonde bedrijfscultuur en word je een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag willen werken.  Medewerkers die werken in een gezonde bedrijfscultuur stappen niet zomaar over naar de concurrent voor een beetje meer geld.

Om zelf aan de slag te gaan met een gezonde bedrijfscultuur hebben wij de Company Culture Tree ontwikkeld. De appelboom is een perfecte metafoor voor organisaties en hun bedrijfscultuur en de Company Culture Tree helpt je om hier inzicht in te krijgen . Lees hier alles over dit model én hoe jij het in kunt zetten voor een gezonde bedrijfscultuur met behulp van de zes basisbehoeften.

Bekijk ook de laatste artikelen: