Waarom zouden ze bij jou willen werken?

Of mensen bij jouw organisatie willen werken is sterk afhankelijk van hun drijfveren en of jouw organisatie daar in hun ogen bij past. Hoe beter de match tussen de drijfveren van medewerkers en cultuur van een organisatie hoe gemotiveerder en betrokken de medewerker. De meeste werkgevers (maar ook werknemers) zijn zich hier echter niet van bewust.

In dit artikel gaan we in op de motivatie van werknemers, waarom kiezen ze voor een bepaalde werkgever en een bepaald type werk en wat maakt dat ze graag voor je willen werken. We gaan in op de volgende onderwerpen:

  • Hoe werkt motivatie?
  • Pijn (vermijden) als motivatie
  • Welzijn (ervaren) als motivatie
  • Drijfveren: De 6 basisbehoeften:
    1. Zekerheid
    2. Variatie
    3. Betekenis
    4. Connectie
    5. Groei en ontwikkeling
    6. Bijdragen
  • Wat betekent dit voor jouw organisatie
  • Voorbeeld: goede verkopers vinden en binden
  • Basisbehoeften en aantrekkelijk werkgeverschap

Hoe werkt motivatie?

De psychologie van motivatie leert ons dat er grofweg 2 motieven in de mens zijn gebouwd om in actie te komen:

  1. Pijn vermijden
  2. Welzijn ervaren

Pijn (vermijden) als motivatie

Denk bijvoorbeeld aan een baby met honger. Hij voelt ongemak (pijn) omdat hij voeding nodig heeft en dit motiveert hem om keihard te gaan krijsen (pijn voor moeders). Moeder komt aangesneld en geeft de borst. Door de gelukshormonen in de moedermelk voelt de baby zich heerlijk en dommelt weg in moeders armen (welzijn) en moeder ervaart intens geluk (welzijn) door te kijken naar de tevreden baby in haar armen.

Zo werken interne (honger) en externe (krijsende baby) prikkels om ons in actie te krijgen.

Pijn of ongemak komt natuurlijk in allerlei vormen. Denk aan geldnood, naderend onheil (dreiging), onzekerheid, fysiek of mentaal ongemak, spanning, kou, hitte etc.  Allemaal zaken die we willen vermijden. Als je een aantrekkelijke werkgever wil zijn kan je er dus maar beter voor zorgen dat dit soort zaken niet voorkomt in je bedrijf. Dus neem afscheid van macho- en micromanagers, verstikkende regels en beroerde (psychosociale) werkomstandigheden, die motiveren medewerkers alleen maar om naar de concurrent te vertrekken.

>> Lees hier meer psychosociale werkomstandigheden

Welzijn (ervaren) als motivatie

Ook welzijn komt in verschillende vormen. Ieder mens ervaart het op een andere manier maar er zijn 6 basisbehoeften waar ieder mens, meestal onbewust, in meer of mindere mate naar streeft. Als deze behoeften worden vervuld ervaren we welzijn. Deze basisbehoeften zijn:

  1. Zekerheid
  2. Variatie
  3. Betekenis
  4. Connectie
  5. Groei en ontwikkeling
  6. Bijdragen

Ieder mens streeft naar vervulling van deze behoeften alleen niet allemaal tegelijk en in dezelfde mate. Als in jouw leven de behoefte aan zekerheid (vast veilige omgeving, dak boven je hoofd, vast inkomen, voldoende levensmiddelen) niet is ingevuld dan ervaar je waarschijnlijk een hoop stress omdat je uit deze situatie wil komen (pijn vermijden). Je bent dan waarschijnlijk niet bezig met groei en ontwikkeling en een bijdrage leveren.

1. Zekerheid

Dit is de behoefte aan een stabiele, veilige en betrouwbare omgeving. Oftewel een werkgever die stabiel is, altijd op tijd het salaris betaalt, duidelijke rol- en taakverdeling heeft met heldere processen en functiebeschrijvingen. Medewerkers met een grote behoefte aan zekerheid voelen zich niet veilig in een werkomgeving waar veel onvoorspelbare snelle veranderingen plaatsvinden. Werkgevers in een stabiele branche met een voorspelbare bedrijfsvoering zijn daarentegen aantrekkelijk voor mensen met een grote behoefte aan zekerheid.

2. Variatie

Dit is behoefte aan afwisseling en aan het onbekende, oftewel aan avontuur. Bijna niemand wil dat elke dag hetzelfde verloopt dus hebben we behoefte aan verrassing. Maar niet te veel want als tot onze verrassing plots onze veilige omgeving is verdwenen dan ervaren we grote stress. Bij de echte avonturiers en creatievelingen onder ons staat deze behoefte op één. Zij hebben vaak minder behoefte aan een geordende voorspelbare omgeving.

3. Betekenis

Dit is de behoefte aan erkenning en ertoe doen. Mensen die deze behoefte op één hebben staan doen er alles aan om gezien te worden en om status te verkrijgen. Je herkent hen aan de vele statussymbolen die ze bezitten of op hun lichaam dragen. Dit is wat bijvoorbeeld bodybuilders ertoe drijft om vele uren in de gym te besteden en een indrukwekkende spiermassa op te bouwen. Het is ook wat mensen motiveert om veel macht te verkrijgen en uit te oefenen. Mensen met een hoge behoefte aan betekenis en een lage behoefte aan zekerheid zijn bereid grote risico’s te nemen om status en macht te verwerven, zij geven er hun gezondheid en hun relaties ervoor op.

4. Verbinding

Dit is de behoefte om ergens bij te horen en onderdeel te zijn van een groter geheel.  Deze behoefte is onze drijfveer achter sociaal (collegiaal) gedrag en waarom we ons aanpassen aan de groep. Het is ook de behoefte die ons drijft tot naastenliefde en het opbouwen van relaties. Mensen met een grote behoefte aan verbinding zijn vaak de grootste teamplayers in een organisatie.

5. Ontwikkeling en groei

Dit is de behoefte om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen om beter te worden in de verschillende rollen die we hebben. Een betere leidinggevende, professional, ouder, atleet etc.  Deze behoefte wordt vaak pas sterker als de voorgaande vier in bevredigende mate zijn ingevuld. Dit geldt net zo goed voor mensen als voor organisaties. Als een organisatie of team stabiel is gaat men op zoek naar manieren om nog effectiever te worden of om nog betere resultaten te halen.

6. Bijdragen

Dit is de behoefte om een bijdrage te leveren aan een betere wereld of de maatschappij. Deze behoefte neemt ook vaak toe als de voorgaande 5 bevredigend zijn ingevuld. Denk aan de miljonair die zijn vermogen in wil zetten om terug te geven aan de maatschappij. Er zijn ook mensen die van nature een sterke behoeft hebben om bij te dragen door belangeloos minder bedeelden te helpen of door te strijden voor een schonere wereld. Betekenis is vaak een sterke drijfveer bij bijvoorbeeld politiemensen, hulpverleners en vrijwilligers. Deze behoefte is ook veel sterker aanwezig in de generaties die nu de arbeidsmarkt betreden. Meer dan de oudere generaties verwachten zijn van hun werkgever dat deze een bijdrage levert aan een betere wereld. Hun behoefte aan zekerheid is ook veel lager dan bij de oudere generaties op de arbeidsmarkt.

Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Als werkgever moet je bewust zijn van wat jou mensen drijft, wat hun drijfveren zijn. Door je organisatie zo in te richten dat alle basisbehoeften voor de medewerkers worden vervuld word je een mega aantrekkelijke werkgever. Dat maakt het eenvoudig om nieuwe talentvolle medewerkers aan te trekken en nog belangrijker, je bestaande talentvolle medewerkers langer aan je te binden.

>> Lees hier meer over het behoud van goede medewerkers

Voorbeeld: goede verkopers vinden en binden

Veel goede verkopers worden gedreven door betekenis (status), connectie (klantrelatie) en in mindere mate variatie (avontuur) en groei en ontwikkeling (doorgroeien). Als jij topverkopers wil aantrekken en binden aan je bedrijf moet je ervoor zorgen dat de 6 basisbehoeften ingevuld worden tijdens het werk, maar vooral betekenis en connectie.

Het is belangrijk dat dit terugkomt in de vacatureteksten en tijdens wervingsgesprekken. Uiteraard moet er wel een bepaalde balans zijn, want te veel focus op status gaat misschien ten koste van de klantrelatie. En te veel focus op de klantrelatie leidt misschien weer tot ongunstige deals voor de organisatie.

Basisbehoeften en aantrekkelijk werkgeverschap

Wil je meer weten over hoe je basisbehoeften kan inzetten om een aantrekkelijke werkgever te worden? Of wil je aan de slag met je bedrijfscultuur om moeiteloos talentvolle medewerkers te vinden en binden? Download dan nu gratis ons E-book over bedrijfscultuur of plan een cultuurgesprek.

Bekijk ook de laatste artikelen: