Het geheim van succesvolle onboarding in 3 stappen

Weet jij nog hoe je eerste dag was bij je werkgever? Werd je warm ontvangen door de directie met een inspirerend verhaal over de visie van het bedrijf? En kreeg je daarna een uitleg van HR hoe het bedrijf reilt en zeilt en hoe de onboarding periode eruit gaat zien? Kreeg je een mentor toegewezen om je tijdens de onboarding te begeleiden en waren je laptop, telefoon en inlogcodes goed geregeld?

Waarschijnlijk niet. Want uit onderzoek blijkt dat slecht 5% van de bedrijven een “volwassen” onboarding-strategie hanteert.

Onboarding is belangrijker dan ooit

Vroeger was je onboarding geslaagd als een nieuwe medewerker op de eerste werkdag een rondleiding langs de afdelingen had gehad en een e-mailadres met inlogcodes was aangemaakt.

Tegenwoordig realiseren meer en meer bedrijven zich dat een nieuwe werkelijkheid is ontstaan voor HR. Anders dan 20 jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats. Status en loon wegen nog steeds mee, maar meer dan ooit zetten mensen ‘zachte’ waarden centraal:

  • persoonlijke ontwikkeling en groei
  • zingeving
  • werkklimaat (veilige omgeving)
  • plezier
  • vrijheid

Een succesvolle onboarding geeft nieuwe medewerkers snel inzicht hoe deze behoeften binnen de organisatie worden vervuld. Zelfbewuste en kritische professionals voelen het feilloos aan als er in de onboarding geen aandacht wordt besteed aan bovenstaande zaken en zullen de organisatie snel weer verlaten.

Veel nieuwe medewerkers vertrekken alweer snel

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste nieuwe medewerkers die binnen een jaar vertrekken dat al doen binnen de eerste 3 tot 6 maanden in hun nieuwe job. Ruim de helft van alle snelle vertrekkers is al binnen een half jaar weg, zo blijkt. En slechts 13 procent ziet ‘zelden’ mensen het eerste jaar alweer weglopen. Niet alleen is het weggegooid geld als een nieuwe medewerker na een kostbaar werving- & selectie traject binnen een halfjaar weer vertrekt, het is ook slecht voor je imago als werkgever, want als je verloop zo hoog is heb je je zaakjes kennelijk niet op orde.

>> Lees hier meer over werken aan het imago van werkgevers

Onboarding is meer geworden dan alleen een digitaal personeelsdossier aanmaken

In vroegere tijden maakte HR de arbeidsovereenkomst en registreerde de nieuwe medewerker in het personeelssysteem, waarna het inwerken aan de leidinggevende werd overgelaten.  In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is dan niet meer afdoende en wil je dat duur geworven medewerkers een zachte landing maken en goed wortelen in de organisatie. Je zult ze dus snel moeten leren hoe de organisatie werkt, wat de cultuur is en bij wie ze terecht kunnen voor hulp. Laat ze vooral niet zwemmen en onnodig in bekende valkuilen trappen.

>> Lees hier meer over het behouden van goede medewerkers

Succesvolle onboarding, de drie stappen

  1. Bepaal de uitkomst: wanneer is de onboarding geslaagd?
  2. Ken je bedrijfscultuur
  3. Meet, evalueer en stel bij

1. Bepaal de uitkomst: wanneer is de onboarding geslaagd?

Wat wil je bereiken met onboarding en waarom? Wanneer is onboarding succesvol? Welke doelen zijn dan behaald? Welke kennis en vaardigheden moet je de nieuwe medewerker geven om zich lekker te voelen in de organisatie en snel van waarde te kunnen zijn.

Een nieuwe medewerker dient zo snel mogelijk up-to-speed te zijn op de volgende onderwerpen:

  1. Wat is de visie van de organisatie?
  2. Hoe wordt invulling gegevens aan deze visie? (strategie)
  3. Hoe past de afdeling/rol/functie van de medewerker binnen de strategie?
  4. Hoe werkt de organisatie/afdeling, wat zijn de (ongeschreven) gedragsregels (bedrijfscultuur)
  5. Kennis van relevante werkwijzen, klanten, collega’s

2. Ken je bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur is het geheel aan geschreven en ongeschreven (gedrags)regels binnen de organisatie.  Het antwoord op de vraag: “Hoe doen we de dingen hier in dit bedrijf?’, oftewel hoe gaan we met elkaar en de klanten om? Als de bedrijfscultuur vooral uit ongeschreven regels bestaat is de eerste periode voor nieuwe medewerkers vaak een onprettige ervaring. Als je immers (onbewust) een ongeschreven regel breekt zal de organisatie afkeurend reageren. Als je nieuwe medewerkers steeds in deze valkuilen laat lopen jaag je ze dus heel hard de deur weer uit. Dit kan je voorkomen door inzicht te verkrijgen in je bedrijfscultuur en je duur geworven talenten hier tijdig, liefst al in de wervingsprocedure, over te informeren.

>> Lees hier meer over ongeschreven regels en bedrijfscultuur

3. Meet, evalueer en stel bij

Door als HR contact te houden met de medewerker tijdens de inwerkperiode laat je zien dat je betrokken bent  en dat je het als werkgever belangrijk vindt dat nieuwe medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen. Contactmomenten tijdens de onboarding periode zijn bij uitstek geschikt om te meten in hoeverre je onboardingdoelen worden bereikt.  Daarbij kan je de onboardende medewerkers feedback vragen over hoe zij de onboarding ervaren.

Door de meetresultaten en de feedback te evalueren kom je erachter waar de verbetermogelijkheden om je onboardingdoelen te halen liggen. Door deze toe te passen kan je de onboarding continu blijven verbeteren.

Aan de slag met onboarding

Wil jij het verloop onder nieuwe medewerkers terugdringen met succesvolle onboarding? Wil je medewerkers snel en soepel inpassen in je bedrijfscultuur? Neem dan contact met ons op en plan een gratis cultuurgesprek.

Bekijk ook de laatste artikelen: