Verzuim en burn-out voorkomen: Het geheim van psychosociale werkomstandigheden

Om burn-out en ziekteverzuim te voorkomen is het volgens wetenschappelijk onderzoek (CBS/TNO: Arbobalans 2018) belangrijk om niet alleen aandacht te hebben voor de fysieke werkomstandigheden (werken in de juiste houding, op de juiste werkplek met de juiste gereedschappen) maar ook en vooral voor de psychosociale werkomstandigheden. Dit de mate waarin op de werkvloer sprake is van:

  • voldoening;
  • verbinding;
  • bijdragen;
  • (sociale) waardering;
  • erkenning.

Psychosociale behoeften invullen door het werk

Hoe meer bovenstaande psychosociale behoeften worden ingevuld in het werk, hoe meer voldoening een medewerker zal ervaren. Wanneer iemand zijn werk inhoudelijk leuk vindt en meerdere van bovenstaande waarden ervaart tijdens het werk, dan is er sprake van optimale psychosociale werkomstandigheden en voelt de medewerker zich veilig en gewaardeerd.

Kans op verzuim neemt toe bij slechte invulling van behoeften

Wanneer door het werk weinig psychosociale behoeften worden ingevuld is er sprake van slechte psychosociale werkomstandigheden. Het werk geeft dan geen voldoening en medewerkers ervaren werkdruk en stress, waardoor de motivatie verminderd. Burn-out en Verzuim liggen dan al snel op de loer.

>> Lees hier hoe je burn-out in je organisatie kan killen in 3 stappen

Zorg voor balans tussen energie-gevende en energievretende taken

Door functies zo in te richten dat er een goede balans ontstaat tussen energievretende en energie gevende activiteiten voorkom je dat het werk een medewerker leegzuigt. Dit is de beste verzuimpreventie. Niemand houdt het immers vol om elke dag een steile berg te beklimmen en alleen de rotswand en de afgrond te zien en nooit eens ergens uit te kunnen rusten en van het uitzicht genieten. Naast het bewaken van de emotionele belasting van functies is het daarom ook belangrijk om te bewaken dat het werk voldoende (energie-gevende) psychosociale behoeften vervult.

Aandacht voor psychosociale werkomstandigheden leidt tot een gezonde bedrijfscultuur

Door structureel aandacht te hebben voor psychosociale werkomstandigheden in de organisatie en continu te werken aan waarden als erkenning, verbinding en (sociale) waardering ontstaat een gezonde bedrijfscultuur. Een cultuur waarin aandacht voor werkomstandigheden en de psychosociale behoeften van medewerkers de normaalste zaak van de wereld is. Zo’n bedrijfscultuur maakt dat je een aantrekkelijke werkgever wordt, waar mensen graag willen werken en waar mensen ook lang willen blijven werken. Lees hier meer over een gezonde bedrijfscultuur als verzuimpreventie.

Wil je meer tips voor verzuimpreventie? Download dan het e-book 25 Tips voor ziekteverzuimpreventie.

Bekijk ook de laatste artikelen:

3 signalen dat je een verzuimcultuur hebt in je organisatie