De winnende bedrijfscultuur van Neftlix ontrafelt
Hoe een van de succesvolste bedrijven ter wereld wordt gedreven door bedrijfscultuur.
Als ondernemer en werkgever lig je nogal eens wakker van je organisatie. Heb ik wel voldoende goeie mensen? Blijven mijn top-performers wel bij mijn organisatie? Hoe krijg ik de gewenste verandering erdoor? Kunnen we de veranderende eisen wel aan?
“Briljante eikels, sommige bedrijven accepteren ze, wij niet”
Netflix CEO Reed Hastings
Ook Reed Hastings, de CEO van Netflix heeft hier veel over nagedacht. Toen Netflix rond 2010 begon met het aanbieden van streamen van films en series plaatste hij het culturedeck online. Een beschrijving van de cultuur die hij binnen Netflix wilde vormen, in 125 powerpoint dia’s met daarin beschreven wie Netflix is en wat er verwacht wordt van de mensen die er werken. Inmiddels is Netflix niet meer weg te denken van het scherm en heeft het een beurswaarde van 147 miljard.
Hieronder geef ik een korte beschrijving van highlights uit het culturedeck die bepalend zijn voor de cultuur van Netflix aan de hand van de 6 cultuurdragers die Your Proud Company hanteert voor het veranderen van je bedrijfscultuur. Je ontdekt wat de cultuur van Netflix zo bijzonder en succesvol maakt.
>> Lees ook: 3 redenen waarom Coolblue en Netflix werken aan hun bedrijfscultuur
1. Waarden
“Waarden is wat wij bij Netflix waarderen”. Ieder bedrijf en ieder mens heeft een set van waarden die men het hoogst waardeert. Deze waarden bepalen hoe je in het leven staat en hoe je met de dagelijkse uitdagingen om gaat. Binnen Netflix bepalen iemands persoonlijke waarden of je wordt beloond, gepromoveerd of wordt gevraagd te vertrekken. De waarden die het hoogst gewaardeerd worden binnen Netflix zijn:
- Inzicht: Je bent in staat om wijze beslissingen te nemen over mensen, techniek, business en op het creatieve vlak. Je richt je op de kern en niet op symptoombestrijding. Je denkt strategisch en weet goed te verklaren wat je wel en niet probeert te bereiken en je kunt goed prioriteiten stellen.
- Communicatie: Je probeert te begrijpen door te luisteren in plaats van snel te reageren. Je kunt je goed uitdrukken in woord en geschrift en je behandelt mensen met respect, ongeacht hun status of een meningsverschil en je blijft kalm in stressvolle situaties.
- Impact: Het werk dat je doet is belangrijk voor de organisatie. Je levert continu goede prestaties zodat collega’s op je kunnen vertrouwen. Je vindt resultaat belangrijker dan het proces. Je hebt een voorkeur voor actie en je verliest je niet in remmende analyses (analysis-paralysis)
- Nieuwsgierigheid: Je leert graag en snel en je begrijpt onze strategie, markt, klanten en leveranciers. Je bent goed geïnformeerd over business, techniek en entertainment. Je levert ook bijdragen buiten je eigen specialiteit.
- Innovatie: Je kunt zaken in een breder verband plaatsen om zo praktische oplossingen te vinden voor lastige problemen. Je challenged bestaande vooronderstellingen en komt met nieuwe zienswijzen. Je komt met nieuwe praktische ideeën en maakt complexe zaken eenvoudig.
- Moed: Je spreekt je uit ook al is het tegendraads. Je neemt de pijnlijke besluiten en neemt intelligente risico’s. Je trekt acties die niet conform onze waarden zijn in twijfel.
- Passie: Je inspireert anderen met je honger naar uitmuntendheid. Je geeft intens om het succes van Netflix. Je viert behaalde resultaten en bent vasthoudend.
- Eerlijkheid: Je staat bekend om openheid en directheid. Je doet niet aan politiek bij een meningsverschil. Je praat alleen over collega’s als je de onderwerpen ook recht in hun gezicht hebt gezegd. Je geeft fouten gewoon toe.
- Collegialiteit: Je plaatst het belang van Netflix boven dat van jou of de groep. Je zet je ego opzij bij het zoeken naar de beste ideeën. Je neemt de tijd om collega’s te helpen. Je deelt informatie openlijk en actief.
2. (Belemmerende) overtuigingen
Overtuigingen zijn denkbeelden over de wereld om ons heen die we voor waar aannemen. Overtuigingen vormen zich al vroeg in onze jeugd en bepalen hoe we de wereld zien. Zo zijn sommige mensen ervan overtuigd dat geld alleen maar problemen veroorzaakt en waren er vroeger mensen van overtuigd dat er geen markt was voor het streamen van series via internet. Reed Hastings heeft de overtuiging dat de bedrijfscultuur gebaseerd op de juiste waarden de juiste topmensen aantrekt en dat dit tot topprestaties leidt….
Andere overtuigingen van Reeds Hastings over de cultuur van Netflix zijn:
- Een goede werkomgeving is: fantastische collega’s
- We zijn een team, geen familie
- Iedereen bij Netflix is er verantwoordelijk voor dat we onze waarden (be)leven
- Wij werken niet met briljante eikels, zij staan effectief teamwerk in de weg
- Verantwoordelijke mensen floreren bij vrijheid en zijn vrijheid waard.
- Door de juiste mensen aan te trekken hebben we geen cultuur van procesvolgers, maar van creativiteit, zelfbeheersing, vrijheid en verantwoordelijkheid.
- We hebben alleen absoluut noodzakelijke regels, de rest schrappen we
>> Lees ook: Wat zijn overtuigingen en hoe beïnvloeden ze je bedrijfscultuur?
3. Houding
Overtuigingen bepalen welke houding die mensen aannemen ten opzichte van problemen. Iemand die ervan overtuigd is dat problemen pijnlijk zijn en vermeden moeten worden heeft een hele andere houding dan iemand die problemen ziet als kansen om te groeien. Reed Hastings ziet problemen als kansen om te leren en te groeien en hij zoekt mensen met dezelfde houding. Hij zegt hierover het volgende:
- Onze prestatiecultuur is niet voor iedereen weggelegd
- Wie belang hecht aan baanzekerheid en voorspelbaar werk is bij ons niet op zijn plek
- Als iemand niet meer past binnen de Netflix cultuur dan nemen we op een wederzijds respectvolle manier afscheid met een uitstekende regeling.
- Hoe meer we groeien, hoe meer vrijheid we onze medewerkers moeten geven
- Wij betalen Top-of-market
4. Vaardigheden
Niet iedereen kan in de Netflix cultuur werken. Je hebt daarvoor vaardigheden nodig waar niet iedereen over beschikt en die veel mensen zich ook niet eigen zullen maken. Onderstaande vaardigheden zijn onmisbaar voor de Netflix bedrijfscultuur. Managers die niet over onderstaande vaardigheden beschikken worden niet toegelaten tot de organisatie:
- Manage via de context: Stuur niet maar creëer een werkomgeving waarin ze optimaal resultaat kunnen boeken. Top presteerders functioneren beter wanneer ze de context (wat en waarom) van hun werk begrijpen. Inspireer ze over doelen en strategie en geef de definitie van succes. Leg uit welke belangen er in het spel zijn.
- Inspireer anderen over doelen en strategie: Je bent in staat anderen te inspireren door lyrisch en uitgesproken te zijn.
- Hulpvaardig: Je helpt van nature collega’s en maakt hier tijd voor vrij
- Eerlijkheid: Je geeft fouten openlijk toe, bent open over belangen en doelen en spreekt je mening uit ongeacht de gesprekspartner
5. Kennis
Overtuigingen kunnen veranderen wanneer mensen nieuwe kennis opdoen. Iemand met een afkeer van goede doelen kan bijvoorbeeld veranderen als hij in de praktijk ziet waar het geld van een goed doel aan wordt besteed. Als overtuigingen veranderen verandert ook de cultuur en daarmee de resultaten van een organisatie. Ook binnen de cultuur van Netlfix krijgt kennis speciale aandacht en van medewerkers wordt verwacht dat ze:
- Gretig en snel nieuwe kennis opdoen: Netflix medewerkers moeten honger hebben naar kennis, altijd op zoek zijn naar nieuwe kennis en deze zo mogelijk direct delen toepassen in hun werk.
- Kennis en begrip van strategie, markt, klanten en leveranciers: Het moet in de aard van de medewerker zitten om kennis te hebben van alles wat Netflix omringt (de context). Als je de context niet begrijpt kun je niet de gevraagde prestaties leveren.
- Brede kennis van business, techniek en entertainment: De honger naar kennis van Netflix medewerker moet verder reiken dan alleen voor het werk noodzakelijk. Kennis van andere zaken helpt je om buiten de kaders te denken.
- Bijdragen buiten eigen specialiteit: Ook andere disciplines kunnen baat hebben bij jouw kennis, dus deel je kennis actief om anderen te helpen.
6. Outsourcen van administratie en compliancy
Netflix wil geen compliance afdelingen die zich bezighouden met het beoordelen van aanvragen en het meten of procedures worden gevolgd. De focus ligt op de cultuur en de vrijheid die medewerkers daar in genieten, binnen kijkt men als volgt aan tegen regels en compliancy:
- We meten geen werktijd of kantoortijd
- We hebben geen verlofregistratie
- We hebben geen procedures en processen
- Deal met groei door betere medewerkers aan te nemen, niet door regels op te stellen
- We willen geen procedure volgers maar creatieve en verantwoordelijke mensen
Reed Hastings zegt hierover:
“Voorkom bureaucratie en procesgerichtheid door te investeren in steeds meer ‘high performing employees’ in een cultuur van vrijheid en verantwoordelijkheid, innovatie en zelfsturing en zelfontwikkeling. Dit stelt je organisatie in staat om op een creatieve en ondernemende manier te blijven opereren, maakt je aantrekkelijk voor andere originele professionals en houdt je organisatie wendbaar en in staat om op de volgende disruptieve ontwikkeling te reageren.”
Bedrijfscultuur kun je veranderen
Reeds Hastings heeft er bewust voor gekozen een bedrijfscultuur te ontwikkelen waarmee men goede medewerkers kan aantrekken en behouden. En de bedrijfscultuur helpt de medewerkers om topprestaties te leveren. In het culturedeck wat hij voor iedereen beschikbaar heeft gesteld op Slideshare kun je terugvinden op welke waarden en overtuigingen deze cultuur is gebaseerd.
Netflix werft mensen die dezelfde waarden hanteren en bewaakt continue dat er volgens de genoemde waarden wordt gewerkt. Medewerkers spreken elkaar er op aan en als iemand niet langer past binnen de cultuur dan wordt er op een respectvolle manier afscheid genomen, met een royale vertrekregeling. Zo heeft Netflix op basis van een bewust gevormde bedrijfscultuur in 10 jaar tijd een streamingsdienst opgebouwd met een beurswaarde van 147 miljard.
Ben je benieuwd hoe de bedrijfscultuur van je eigen organisatie eruit ziet? Maak hem inzichtelijk met de Company Culture Tree. Het is het ideale model om bedrijfsculturen inzichtelijk te maken.