Breng jouw HR-afdeling naar het volgende niveau in 3 stappen
We leven nu meer dan een jaar na Corona en het aantal vacatures voor rollen in de Human Resources (HR) branche is ongekend hoog. Nog nooit was er zoveel vraag naar HR-mensen. Het lijkt erop dat, doordat veel medewerkers thuis werken, de bestuurders van bedrijven het besef hebben gekregen dat een goed personeelsbeleid onmisbaar is. Ze realiseren zich dat wanneer je medewerkers langere tijd niet naar kantoor komen het van groot belang is dat ze wel binding houden met het bedrijf en hun collega’s. Steeds meer werkgevers lijken dit te beseffen en zijn bereid te investeren in een modern personeelsbeleid. Maar wat is dan een modern personeelsbeleid? Hoe kom je op het volgende niveau? Dat leggen we hieronder uit aan de hand van 3 stappen.
1. Employer Branding (bouw een sterk werkgeversmerk)
“Succesvolle bedrijven nemen geen skillvolle mensen in dienst die ze moeten motiveren, ze nemen gemotiveerde mensen in dienst en inspireren ze.”
Simon Sinek
Vroeger was het simpel als je een vacature had. Je plaatste een advertentie in één of meer bekende zaterdagkranten en in de week erna stroomden de reacties binnen. Na de nodige sollicitatiegesprekken nam je de leukste kandidaat in dienst. Maar zo werkt het niet meer, net als bij het verkopen van producten en diensten is het tegenwoordig noodzakelijk dat je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrent. Iedereen is immers op zoek naar die creatieve duizendpoot of naar die proactieve salestijger, uiteraard zonder 9 tot 5 mentaliteit maar wel met een hands-on mentaliteit.
Onderscheidend met een sterk werkgeversmerk
Met een sterk werkgeversmerk ben je onderscheidend ten opzichte van de massa. Door het verhaal dat past bij jouw werkgeversmerk worden mensen aangetrokken tot de unieke eigenschappen (waarden) die jouw organisatie aantrekkelijk maken. Hoge recruitment fee’s en dure advertentiecampagnes behoren daarmee tot de verleden tijd.
>> Lees hier meer over employer branding en hoe je een aantrekkelijke werkgever wordt
2. Creëer een gezonde bedrijfscultuur (een geweldige werksfeer)
Your Culture is your brand
Tony Robbins
Je voelt het meteen wanneer je in een organisatie komt met een gezonde bedrijfscultuur. De positieve sfeer is bijna tastbaar en de mensen zien er opgewekt en enthousiast uit. Je hoort het aan de manier waarop mensen met elkaar praten, hier wordt met veel plezier samengewerkt. Hier zijn de mensen trots op hun werkgever.
Gezonde bedrijfscultuur = aantrekkelijke werkgever
Werkgevers met een gezonde bedrijfscultuur worden gezien als aantrekkelijke werkgevers, waar talenvolle medewerkers graag willen werken en waar ze ook voor langere tijd willen blijven. Ze trekken dan ook moeiteloos nieuwe talentvolle medewerkers aan, hebben structureel een lager verloop, een lager ziekteverzuim en voeren continu succesvolle veranderingen door.
Bedrijfscultuur is te creëren én te veranderen
Het goede nieuws is dat je zo’n bedrijfscultuur kunt creëren én veranderen. Het is veel makkelijker dan je denkt, je moet alleen wel weten hoe bedrijfscultuur werkt en hoe de cultuur in jouw bedrijf in elkaar zit.
>> Lees hier meer over je bedrijfscultuur als Unique Selling Point
3. Outsourcen van operationele taken (doe alleen taken die waarde toevoegen)
“Als mensen financieel zijn betrokken willen ze een beloning. Als mensen emotioneel zijn betrokken willen ze een bijdrage leveren”
Simon Sinek
Organisaties zullen rekening moeten houden met een nieuwe realiteit. Anders dan 20 jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats. Status en loon wegen nog steeds mee, maar meer dan ooit zetten mensen ‘zachte’ waarden centraal:
- persoonlijke ontwikkeling en groei
- zingeving
- werkklimaat (veilige omgeving)
- plezier
- vrijheid
HR heeft niet de juiste antwoorden
Het oude HR sluit niet meer aan bij deze realiteit. Vaak neemt bij bedrijven die groeien het aantal regels en procedures toe om zo “grip” te krijgen op het personeel. Dat is het antwoord van HR op de vraag hoe met een groeiend personeelsbestand moet worden om gegaan. Helaas voor HR hebben al die procedures en regels geen positieve invloed op kernwaarden van de organisatie en leiden ze niet tot grip, maar slechts tot onnodige en tijdrovende administratie.
Beperk administratie en compliance tot een minimum
Het is dus hoog tijd dat HR administratie en compliancy tot het absolute minimum beperkt en dit zo veel mogelijk uitbesteed. HR kan zich dan focussen op Employer Branding en het creëren van een gezonde bedrijfscultuur. Pas dan kan HR echt een meerwaarde zijn voor de organisatie.
>> Lees hier meer over het afschaffen van regels en procedures rond personeel
Modern personeelsbeleid
Een modern personeelsbeleid is gericht op het vergroten van de aantrekkingskracht van een werkgever en geeft invulling aan zachte waarden zoals (werk)plezier en zingeving, in de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer. Om dit te bereiken moet je inzicht hebben in de waarden die jou als werkgever uniek maken. Deze waarden zijn de basis voor je bedrijfscultuur en voor Employer Branding. Next level HR bereik je dus door afscheid te nemen van waarde(n)loze regels en te focussen op kernwaarden, bedrijfscultuur en Employer Branding. Zo kan HR bij dragen aan de aantrekkingskracht van de organisatie en zijn toegevoegde vergroten. Meer weten over gezonde bedrijfscultuur? Lees dan alles over de Company Culture Tree. Dit is het ideale model om je bedrijfscultuur inzichtelijk te krijgen. Download direct ons e-book!