Arbeidsmarktcommunicatie is niet meer…

Onlangs kwam er een vacature voorbij waarin om een HR professional werd gevraagd die ervaring heeft met arbeidsmarktcommunicatie. De kandidaat moest “aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van arbeidscommunicatie en recruitment beleid” hebben om “een wervingscampagne op te zetten in samenspraak met communicatie”.

Wat is er mis met arbeidsmarktcommunicatie?

Op zich is er niks is met bovenstaande vacature. Vacatures moeten nou eenmaal worden ingevuld en van HR wordt daar een actieve rol in verwacht. In dit geval dus door een wervingscampagne op te starten. Met een wervingscampagne is ook niets mis, het is een goede manier om aandacht te trekken en vacatures onder de aandacht te brengen bij potentiële geschikte kandidaten.

Het gaat mis als je alleen vacatures deelt

Het gaat mis op het moment dat de communicatie alleen is gericht op het zenden van de boodschap: “wij hebben interessante vacatures” Er zijn op dit moment immers vacatures in overvloed. Zeker voor ervaren, gemotiveerde en gekwalificeerde professionals.

Alleen vacatures onder de aandacht brengen is niet meer voldoende

Anders dan een paar jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen, de concurrentie is enorm. Je moet als werkgever met vacatures dus meer doen om talenten aan te trekken.

Werkgevers moeten zich onderscheiden op de arbeidsmarkt

Je moet je als werkgever dus onderscheiden van de concurrent en laten zien wat jouw zo aantrekkelijk maakt om voor te werken. Talenten moeten snel duidelijkheid krijgen waarom ze beter voor jou kunnen kiezen dan voor de concurrent. Werkgevers zonder aantrekkelijke bedrijfscultuur en zonder onderscheidend vermogen gaan het de komende jaren erg zwaar krijgen met het invullen van hun vacatures.

Arbeidsmarktcommunicatie is uit, Employer branding is in

Employer Branding is meer dan alleen het communiceren van vacatures. Het is wat succesvolle werkgevers doen om zich te profileren op de arbeidsmarkt. Daarbij benadrukt de werkgever in de communicatie de sterke punten van zijn bedrijfscultuur om zich te onderscheiden van concurrenten en daarmee te laten zien dat hij een aantrekkelijke werkgever is om voor te werken. Employer Branding is dus een manier om je bedrijfscultuur te vermarkten en zo talentvolle en gemotiveerde medewerkers aan te trekken.

>> Lees hier meer over Employer Branding

Werk eerst aan je identiteit als werkgever

Om moeiteloos je vacatures in te vullen met Employer Branding moet je een goed inzicht hebben in jouw identiteit als werkgever. Dat is dus meer dan alleen een opsomming van de arbeidsvoorwaarden. Het gaat er om dat je het antwoord weet op vragen als:

  • Hoe is de sfeer in de organisatie?
  • Hoe ga je om met ontwikkeling en groei van medewerkers?
  • Wat is de visie op duurzaamheid?
  • Wat vinden de huidige medewerkers sterk aan de organisatie?

>> Lees hier meer over de identiteit van werkgevers

Van arbeidsmarktcommunicatie naar Employer Branding

De basis voor succesvolle Employer Branding is de bedrijfscultuur. Your Proud Company heeft een tool ontwikkeld om eenvoudig en snel jouw bedrijfscultuur in kaart te brengen en te starten met Employer Branding: De Company Culture Tree

Wil jij aan de slag met Employer Branding? Download dan nu ons gratis E-book over bedrijfscultuur en Employer Branding.

Bekijk ook de laatste artikelen:

3 signalen dat je een verzuimcultuur hebt in je organisatie