Wat is employer branding?

Employer Branding is wat werkgevers doen om zich te profileren op de arbeidsmarkt. Daarbij benadrukt de werkgever in de arbeidsmarktcommunicatie de sterke punten van zijn bedrijfscultuur om zich te onderscheiden van concurrenten en daarmee te laten zien dat hij een aantrekkelijke werkgever is om voor te werken. Employer Branding is dus een manier om je bedrijfscultuur te vermarkten en zo talentvolle en gemotiveerde medewerkers aan te trekken.

Steeds meer HR-afdelingen zien het belang van Employer Branding

Employer Branding wordt steeds belangrijker omdat het steeds moeilijker wordt om te talentvolle en gemotiveerde medewerkers te werven op de arbeidsmarkt. Anders dan een paar jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen, de concurrentie is enorm.

Werkgevers moeten zich onderscheiden op de arbeidsmarkt

Je moet je als werkgever dus onderscheiden van de concurrent en laten zien wat jouw zo aantrekkelijk maakt om voor te werken. Werkgevers zonder aantrekkelijke bedrijfscultuur en zonder onderscheidend vermogen gaan het de komende jaren erg zwaar krijgen met het invullen van hun vacatures.

>> Lees hier meer over bedrijfscultuur als Unique Selling Point

HR meets Marketing

Employer Branding is een vorm van marketing. Net zoals de marketingafdeling werkt aan het positioneren van het merk van het bedrijf, zal HR samen met marketing moeten werken aan de positionering van het werkgeversmerk van het bedrijf.  Het is belangrijk voor HR om hier de boot niet te missen. HR afdelingen die nog niet werken aan Employer Branding zijn eigenlijk al te laat, zij zullen grote moeite gaan krijgen met het invullen van hun vacatures.

Employer Branding is geen windowdressing

Employer Branding is niet bedoeld als windowdressing, om het mooier te maken dan het is. Het is noodzakelijk om reëel te blijven en geen fake verhaal te vertellen. Niemand heeft er iets aan als de organisatie achter de schermen niet aan de verwachtingen voldoet. Nieuwe, met moeite geworven medewerkers raken teleurgesteld en vertrekken al binnen een jaar weer. Dit kost veel tijd, geld en energie. Ook kan een ongeloofwaardig verhaal irritatie opwekken bij huidige medewerkers. Zij weten immers hoe het echt is om te werken bij jouw organisatie.

>>Lees hier: Hoe werkt Employer Branding?

Wat levert Employer Branding op?

Wanneer je Employer Branding goed inzet als werkgever levert dit veel meetbare voordelen op. Zoals:

  • Meer aantrekkingskracht voor potentiele talentvolle medewerkers op de arbeidsmarkt
  • Meer succesvolle invulling van vacatures
  • Dalende werving en selectie kosten
  • Minder verloop
  • Aantrekkelijke werkgeverschap
  • Succesvolle medewerkers blijven langer gebonden aan de organisatie

Aan de slag met Employer Branding

De basis voor succesvolle Employer Branding is de bedrijfscultuur. Your Proud Company heeft een tool ontwikkeld om eenvoudig en snel jouw bedrijfscultuur in kaart te brengen en te starten met Employer Branding: De Company Culture Tree

Wil jij aan de slag met Employer Branding? Download dan nu ons gratis E-book over bedrijfscultuur en Employer Branding.

Bekijk ook de laatste artikelen:

3 signalen dat je een verzuimcultuur hebt in je organisatie