Wat is een purpose gedreven organisatie?

Purpose is het Engelse woord voor “nut” of “doel”. Een purpose gedreven organisatie is een organisatie die werkt vanuit een hoger doel, dat nuttig is voor de maatschappij.

In de purpose (spreek uit als: “purpuss”) van een bedrijf vind je de drijfveren terug van de ondernemer die het bedrijf heeft opgericht, het is de bijdrage die hij of zij met de organisatie wil leveren aan veiliger, mooiere, schonere of gezondere wereld. Purpose is het verschil tussen: “medicijnen verkopen (winst maken)” en “de hele mensheid aan een gezonde leefstijl helpen (maatschappelijk nut)”, of tussen: “lijfrentes verkopen” en “Iedereen in Nederland een financieel zorgeloze oude dag bezorgen”.

Een mooi voorbeeld van een Nederlandse purpose gedreven organisatie is Tony Chocolonely, een chocoladefabrikant die de handel in chocola vrij wil maken van slavernij.

Waarom is purpose belangrijk voor je organisatie?

Organisaties die niet purpose gedreven zijn gaan het steeds moeilijker krijgen om talentvolle en skillvolle medewerkers aan te trekken in de nabije toekomst. Want anders dan 20 jaar geleden hebben capabele, gemotiveerde, ervaren medewerkers de werkgevers voor het uitkiezen. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats.

Status en loon wegen nog steeds mee, maar meer dan ooit zetten mensen ‘zachte’ waarden centraal:

  • persoonlijke ontwikkeling en groei;
  • zingeving;
  • werkklimaat (veilige omgeving);
  • plezier;
  • vrijheid.

Medewerkers van morgen zijn kritisch

De medewerkers van morgen zijn kritisch op hun werkgever en het stempel dat zij op de wereld drukken. Zij willen dat hun werk een zinvolle bijdrage levert aan de maatschappij en de voldoening die zij daarbij ervaren weegt vaak zwaarder dan geld. Werkgevers zonder duidelijke purpose, die niet aantoonbaar kunnen maken hoe zij een bijdrage leveren aan een betere leefwereld voor de mensheid, zullen dus steeds moeilijker personeel aan kunnen trekken.

De werkgever van morgen kent zijn purpose

De werkgever van morgen weet wat zijn purpose is en hoe hij dit moet communiceren met de arbeidsmarkt. Hij weet dat hij het verschil kan maken met de concurrent door niet alleen zijn producten en diensten te verkopen, maar ook zichzelf als werkgever. De werkgever van morgen doet aan Employer Branding om zichzelf zichtbaar te maken voor de werknemers van morgen.

>> Lees hier meer over bedrijfscultuur en hoe Employer Branding werkt

Employer branding is het vermarkten van je purpose en de bedrijfscultuur

Met Employer Branding vertel je het verhaal van je bedrijf. Hoe is de bedrijfscultuur, hoe gaat men met elkaar om? Hoe ga je om met zaken als samenwerking, ontwikkeling, plezier? Kortom: “Hoe werk je aan je purpose?” Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers. Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie kiezen? Wat maakt dat medewerkers nu bij de organisatie werken? Welke waarden worden gewaardeerd?

Employer Branding is geen windowdressing

Employer Branding is geen windowdressing. Het is noodzakelijk om reëel te blijven en geen fake verhaal te vertellen. Niemand heeft er iets aan als de organisatie achter de schermen niet aan de verwachtingen voldoet. Jouw kersverse medewerker raakt teleurgesteld en vertrekt mogelijk binnen een jaar weer. Dit kost veel tijd, geld en energie. Ook kan een ongeloofwaardig verhaal irritatie opwekken bij huidige medewerkers. Zij weten immers hoe het echt is om te werken bij jouw organisatie.

Vind de purpose van jouw organisatie

Wat is de purpose van jouw organisatie? Met welke waarden wil jij met je bedrijf een bijdrage leveren aan een betere leefwereld? Door het antwoord te vinden op deze vragen creëer je de basis voor een Purpose-gedreven organisatie, met een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de werknemers van morgen. Een goede basis voor Employer Branding en een sterk werkgeversmerk. En een goede basis voor een gezonde bedrijfscultuur.

>> Lees hier meer over bedrijfscultuur als Unique Selling Point

Word ook een purpose gedreven organisatie

Wil jij een organisatie met een onweerstaanbare aantrekkingskracht op personeel? Of wil je weten wat je purpose is? Of meer weten over Employer Branding? Daarvoor hebben wij de Company Culture Tree ontwikkeld. Dit is het model om een bedrijfscultuur inzichtelijk te krijgen en in te zetten voor het aantrekken voor personeel. Meer weten hierover? Download dan nu het e-book over bedrijfscultuur: “Het geheim van de Company Culture Tree

Bekijk ook de laatste artikelen:

3 signalen dat je een verzuimcultuur hebt in je organisatie