Wat is Corporate Identity en waarom moet je hier als werkgever mee aan de slag?
Steeds meer bedrijven werken aan hun Corporate Identity om zich te onderscheiden van concurrenten op de arbeidsmarkt. Met een goeie Corporate Identity wordt het makkelijker om nieuwe talentvolle medewerkers aan te trekken en te behouden zodat je de concurrentie het nakijken geeft. Hoe dat werkt leggen we hieronder uit.
Corporate Identity
Corporate Identity is het beeld wat jouw merk bij (potentiele) klanten en medewerkers oproept over je organisatie, over de manier waarop bij jouw merk de dingen gedaan worden en hoe er wordt samengewerkt door collega’s en met klanten. Het is een weergave van de diepste drijfveren en de manier waarop de organisatie aan haar idealen werkt.
Uit de Corporate Identity kun je onder andere afleiden wat missie en de visie van de organisatie zijn. En daaruit kun je afleiden van de kernwaarden van een organisatie zijn.
Vergelijk het met een automerk. Elk automerk waar we aan denken is gekoppeld aan een aantal waarden, daardoor kunnen we in ons verstand onderscheid maken. Zo denken we bij een Ferrari bijvoorbeeld aan stijl, status, snelheid, sportiviteit. En bij een Volkswagen aan degelijkheid, betrouwbaarheid en eenvoud (en een beetje aan dieselfraude). Bij een automerk denk je niet aan banden, carrosserieën en uitlaten maar aan (merk)eigenschappen. De eigenschappen worden uitgedrukt in waarden. En zo werkt het bij organisaties en werkgevers ook.
Waarden bepalen je doelgroep
De vraag is dus welk beeld jouw merk oproept bij (potentiële) medewerkers. Met welke waarden wordt jouw merk als werkgever geassocieerd? Het beeld dat jouw merk oproept over jouw producten hoeft niet hetzelfde te zijn als het beeld dat je als werkgever oproept. Zo zal een organisatie als bijvoorbeeld de belastingdienst als merk weinig positieve associaties oproepen. Maar als werkgever roept het bij veel mensen waarden op als bijvoorbeeld: betrouwbaarheid, stabiliteit en degelijke arbeidsvoorwaarden. Mensen die zich aangetrokken voelen tot deze waarden zullen eerder geneigd zijn voor de belastingdienst te kiezen als werkgever.
De waarden die jouw Corporate Identity vertegenwoordigen bepalen dus voor een groot deel welke mensen graag voor jou willen werken. Het is dus zaak dat je Corporate Identity past bij het type mens dat jij nodig hebt om de doelen van jouw merk te bereiken.
Waarden vergroten je aantrekkingskracht
Zou jij willen werken voor een organisatie met een Corporate Identity met waarden als: Macht, controle en dwang? En voor een organisatie met een Corporate Identity met waarden als: Teamwork, ontwikkeling en groei? Dit is voor iedereen natuurlijk verschillend maar de realiteit is dat anders dan 20 jaar geleden, capabele, gemotiveerde en ervaren medewerkers nu de werkgevers voor het uitkiezen hebben. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats.
Status en loon wegen nog steeds mee, maar meer dan ooit zetten mensen ‘zachte’ waarden centraal:
- persoonlijke ontwikkeling en groei
- zingeving (bijdrage leveren)
- werkklimaat (veilige omgeving)
- plezier
- Vrijheid
Hoe meer jouw Corporate Identity geassocieerd wordt met deze waarden, hoe aantrekkelijker je wordt als werkgever.
>> Weten hoe je een aantrekkelijke werkgever wordt? Check de blog: Employer Branding en bedrijfscultuur: Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? <
Welke bijdrage levert jouw bedrijf?
Van bovenstaande “zachte waarden” neemt “zingeving” steeds meer toe in waarde. De schaarse talenten op de arbeidsmarkt, vooral de jongere generaties willen niet meer werken voor bedrijven die geen bijdrage leveren aan een betere wereld. Vervuilende, mensenrechten schendende, en ongezondheid producerende bedrijven worden steeds meer gemeden. Zo wordt bijvoorbeeld Shell met “vies” geassocieerd. Om toekomstig talent aan te trekken kun je dus maar beter een Corporate Identity hebben die talenten direct het vertrouwen geeft dat jouw bedrijf betrokken is bij een gezonde en leefbare wereld en hier ook echt werk van maakt. De tijd van grof geld verdienen ten koste van de omgeving lijkt definitief voorbij.
Werken aan je Corporate Identity vergroot je aantrekkingskracht als werkgever
Door bewust te werken aan je Corporate Identity kun je de aantrekkingskracht van je organisatie op talent vergroten. Dit doe je door je bewust te worden van de drijfveren en de idealen van je organisatie en welke waarden daaraan zijn gekoppeld. De manier waarop je organisatie werkt aan deze waarden is je bedrijfscultuur. En een bedrijfscultuur waarin bovengenoemde waarden terugkomen is een aantrekkelijke bedrijfscultuur. Mensen willen er graag werken en blijven er ook graag werken.
Corporate Identity is geen Windowdressing
Corporate Identity is niet een kwestie van een lijstje met kernwaarden aan de muur hangen om er vervolgens niets mee te doen. Het moet echt gaan over de bijdrage die jij als bedrijf levert aan de wereld en een weergave zijn van de bedrijfscultuur en de waarden die zichtbaar zijn op de werkvloer. Anders zullen de kostbaar verworven talenten de organisatie snel weer verlaten.
Meer weten over kernwaarden en bedrijfscultuur? Check de blog: Hoe kernwaarden je bedrijfscultuur beïnvloeden
Lever jij een bijdrage aan een betere wereld? En wil jij een aantrekkelijke werkgever worden met een gezonde bedrijfscultuur? En een Corporate Identity die past bij jouw merk? Plan dan nu een vrijblijvend cultuurgesprek!