Leidt Plopsaland schade door bedrijfscultuur?

Onlangs verscheen een artikel op Nu.nl over Plopsa waarin stond dat bij de exploitatiemaatschappij van Plopsaland sprake zou zijn van een “vergiftigde bedrijfscultuur” met scheldpartijen en vernederingen. Het Belgische parket zou een onderzoek zijn gestart naar de gang van zaken bij Plopsa.

Bedrijfscultuur steeds vaker negatief in het nieuws

We kennen de feiten niet en weten niet wat daar precies is gebeurd, dus we weten ook niet hoe de bedrijfscultuur daar precies is. We staan er toch even bij stil omdat het een voorbeeld is dat we steeds vaker zien in de pers; bedrijven die het nieuws halen vanwege een giftige cultuur of een angstcultuur.

Geen grip op hun bedrijfscultuur

Steeds meer voorbeelden van bedrijven of instellingen die green grip hebben op hun organisatiecultuur en daardoor schade leiden, vooral aan hun imago.

>> Lees hier: Wat is bedrijfscultuur

Hoe leidt een ongezonde bedrijfscultuur tot imagoschade

Een ongezonde bedrijfscultuur kan op verschillende manieren leiden tot imagoschade voor een bedrijf. Hier zijn 4 voorbeelden:

“Your Culture is Your brand”

– Tony Robbins –

  1. Slechte publiciteit: Een ongezonde bedrijfscultuur kan leiden tot slechte publiciteit voor een bedrijf, vooral als er verhalen naar buiten komen over misbruik, discriminatie, intimidatie of andere negatieve ervaringen van medewerkers. Dit kan leiden tot een negatieve perceptie van het bedrijf in de ogen van het publiek.
  2. Minder vertrouwen: Als medewerkers niet tevreden zijn met de bedrijfscultuur en zich niet gesteund voelen, kan dit hun vertrouwen in het bedrijf ondermijnen. Dit kan ook gelden voor klanten, leveranciers en andere belanghebbenden die negatieve berichten horen over de bedrijfscultuur.
  3. Minder betrokkenheid: Medewerkers die zich niet betrokken voelen bij de bedrijfscultuur, zijn minder geneigd om zich in te zetten voor het bedrijf en om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Dit kan leiden tot een lagere productiviteit, minder innovatie en uiteindelijk tot slechtere bedrijfsresultaten.
  4. Moeilijkere werving: Een ongezonde bedrijfscultuur kan ook het wervingsproces bemoeilijken, omdat potentiële kandidaten niet geïnteresseerd zijn in het werken voor een bedrijf met een negatieve reputatie. Dit kan het voor het bedrijf moeilijker maken om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden.

Een ongezonde bedrijfscultuur kan dus leiden tot imagoschade voor een bedrijf omdat het de reputatie van het bedrijf kan beschadigen, het vertrouwen van belanghebbenden kan ondermijnen, de betrokkenheid van medewerkers kan verminderen en het wervingsproces kan bemoeilijken.

>> Lees hier mee over Corporate Identity

Voorkom imagoschade en krijg grip op je organisatie

“Met het vastleggen van je bedrijfscultuur neem je niet één beslissing, maar neem je eigenlijk duizenden beslissingen tegelijk”

– Coolblue CEO Pieter Zwart –

Wil jij een bedrijfscultuur die aantrekkelijk is voor talent? Waar medewerkers trots op zijn en waar ze graag willen (blijven) werken? Klik nu hier voor ons gratis E-book over met alles over (het veranderen) van bedrijfscultuur “Het geheim van de Company Culture Tree”

Bekijk ook de laatste artikelen: