Wat is bedrijfscultuur?

Bedrijfscultuur is het geheel van ongeschreven (gedrags)regels in een organisatie, die bepalen welk gedrag van de medewerkers wordt gewaardeerd en wat wordt afgekeurd. De ongeschreven gedragsregels zijn gebaseerd op de gedeelde waarden en overtuigingen in de organisatie, die ongemerkt door medewerkers aan elkaar worden overgedragen.

Voorbeelden van zulke ongeschreven regels zijn:

  • Spreek leidinggevenden altijd met u aan;
  • Leden van het management dragen altijd een stropdas;
  • Geef nooit openlijk feedback;
  • Successen worden groots gevierd;
  • Fouten geven we openlijk toe, zodat we ervan kunnen leren;
  • Voor elke beslissing moet worden vergaderd en moeten lijstjes worden afgevinkt.

>> Lees hier mee over waarden, ongeschreven regels en (het veranderen van) bedrijfscultuur

Waarden en bedrijfscultuur

Waarden zijn van grote invloed op de bedrijfscultuur. Ieder mens heeft een aantal waarden die hij het belangrijkst vindt, waar hij onder alle omstandigheden aan vast zal houden, de hoogste waarden. Deze zijn ook zichtbaar voor de buitenwereld, ze zijn onderdeel van iemands persoonlijkheid. Je kunt vast wel een voorbeeld bedenken van iemand die zekerheid als een van zijn hoogste waarden heeft. Hoe zie je dit terug in zijn of haar gedrag? En bedenk eens een voorbeeld van iemand die avontuur als een van zijn hoogste waarden heeft? Zie je het verschil?

Omdat waarden zo’n grote rol spelen in ons leven hebben ze ook enorme invloed op teams en organisaties en dus ook op de bedrijfscultuur. Mensen nemen hun waarden overal mee naar toe, dus ook naar hun werk. Hoeveel innovatie kan je verwachten van een team waarvan de leden als hoogste waarden stabiliteit en zekerheid hebben? En hoeveel stabiliteit kan je verwachten van een team waarvan de leden als hoogste waarden creativiteit en ontwikkeling hebben?

Een team waarvan de leden als hoogste waarden stabiliteit en zekerheid hebben kan natuurlijk wel innovatief zijn, alleen zul je dan rekening moeten houden met de waarden van de leden. Vernieuwing is prima voor de teamleden, zolang het gepaard gaat met stabiliteit en zekerheid.

>> Lees hier meer over wat kernwaarden opleveren

Overtuigingen en bedrijfscultuur

Een overtuiging is een persoonlijke interpretatie van een feit of gebeurtenis die we voor waar aannemen. Zo kan persoon A voor het eerst een voetbalwedstijd bezoeken en genieten van de fysieke strijd op het veld, van stevige duels en harde tackles. Hij is ervan overtuigd dat voetbal een mooie sport is. Persoon B kan dezelfde wedstrijd bezoeken en zich ergeren aan de harde overtredingen en spelers die veel op de grond liggen na overtredingen. Hij is ervan overtuigd dat voetbal een waardeloze sport is voor aanstellers.

Overtuigingen spelen een grote rol bij het ontstaan van bedrijfscultuur. Denk maar eens aan de cultuur van een bedrijf waarvan de directeur de overtuiging heeft: “Om iets te bereiken moet je keihard (>60 uur) werken”. En hoe zal de bedrijfscultuur zijn in een bedrijf waar de directeur de overtuiging heeft: “Om iets te bereiken moet je innovatief zijn.”?

Bedrijfscultuur is bepalend voor de aantrekkingskracht van een werkgever

Zou jij willen werken voor een organisatie met een bedrijfscultuur gebaseerd op kernwaarden als: Macht, controle en dwang? En voor een organisatie met een bedrijfscultuur gebaseerd op kernwaarden als: Teamwork, ontwikkeling en groei? Dit is voor iedereen natuurlijk verschillend maar de realiteit is dat anders dan 20 jaar geleden, capabele, gemotiveerde en ervaren medewerkers nu de werkgevers voor het uitkiezen hebben. Voordat ze hun talenten schenken aan een organisatie vindt een zelfbewuste afweging plaats.

Status en loon wegen nog steeds mee, maar meer dan ooit zetten mensen ‘zachte’ waarden centraal:

  • persoonlijke ontwikkeling en groei;
  • zingeving (bijdrage leveren);
  • werkklimaat (veilige omgeving);
  • plezier;
  • Vrijheid.

Hoe meer jouw bedrijfscultuur gebaseerd is op bovenstaande waarden, hoe aantrekkelijker je wordt als werkgever.

Wil jij een aantrekkelijke werkgever worden en aan de slag met je bedrijfscultuur. Ga dan aan de slag met de Company Culture Tree. Het is ons model om je bedrijfscultuur inzichtelijk te krijgen. Download bijvoorbeeld ons e-book over dit model dat je helpt naar een gezonde bedrijfscultuur.

Bekijk ook de laatste artikelen: