Hoe werkt Employer Branding?
Your Culture is your brand
Tony Robbins
Als werkgever wil je graag mensen aantrekken die bij jouw bedrijf passen. Die zich thuis voelen binnen de bedrijfscultuur en jouw kernwaarden delen. Want de kans op een succesvolle match is dan zo goed als 100%. Het is dus zaak om aan toekomstige werknemers te laten zien hoe jouw bedrijfscultuur eruitziet en wat je kernwaarden zijn, wat maakt jou als werkgever “avontuurlijk” of “innovatief”? Dit is waar Employer Branding om de hoek komt kijken.
Employer branding is het “vermarkten” van je bedrijfscultuur
Met Employer Branding vertel je het verhaal van je bedrijf. What is your Why? Waar doe je het allemaal voor en welke bijdrage lever je aan een betere wereld? Hoe is de sfeer, hoe gaat men met elkaar om? Hoe ga je om met zaken als samenwerking, ontwikkeling, plezier? Kortom wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers. Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie kiezen? Wat maakt dat medewerkers nu bij de organisatie werken? Welke aspecten worden gewaardeerd?
>> Lees hier meer over bedrijfscultuur als Unique Selling Point
Je moet het wel waarmaken
Employer Branding is geen windowdressing. Het is noodzakelijk om reëel te blijven en geen fake verhaal te vertellen. Niemand heeft er iets aan als de organisatie achter de schermen niet aan de verwachtingen voldoet. Jouw kersverse medewerker raakt teleurgesteld en vertrekt mogelijk binnen een jaar weer. Dit kost veel tijd, geld en energie. Ook kan een ongeloofwaardig verhaal irritatie opwekken bij huidige medewerkers. Zij weten immers hoe het echt is om te werken bij jouw organisatie.
Word een aantrekkelijke werkgever
Als je ontdekt dat je misschien niet zo’n aantrekkelijke werkgever bent hoef je niet te wanhopen. Je kunt je bedrijfscultuur gewoon veranderen! Je kunt je organisatie zo aanpassen dat het leuk wordt om er te werken. Dat medewerkers dagelijks gaan ervaren dat hun kernwaarden worden ingevuld en dat ze trots zijn op zo’n werkgever. Zo word je een aantrekkelijke werkgever en door Employer Branding kan je dit bekend maken aan de buitenwereld waardoor je weer betere medewerkers aan kunt trekken en goede medewerkers kunt behouden.
>> Lees hier meer over de aantrekkingskracht van een werkgever (Corporate Identity)
Aan de slag met Employer branding
Your Proud Company heeft de “Company Culture Tree” ontwikkeld, een prachtige tool om snel en helder inzicht te krijgen in bedrijfscultuur van jouw organisatie. Met deze tool creëer je de perfecte basis voor het veranderen van bedrijfscultuur en voor Employer Branding.
Wil jij moeiteloos talentvolle en betrokken medewerkers aantrekken en binden aan je organisatie? En wil je een vitale organisatie met een aantrekkelijke bedrijfscultuur? Download dan nu het E-book “Het geheim van de Company Culture Tree”, of plan een cultuurgesprek