Hoe kernwaarden je bedrijfscultuur beïnvloeden
Succesvolle bedrijven van deze tijd zetten vol in op bedrijfscultuur
Steeds meer (internationaal) succesvolle bedrijven maken van hun bedrijfscultuur hun hoogste prioriteit. Bedrijven als Coolblue, Netflix, Zappos en Salesforce. Hun overtuiging is dat een gezonde bedrijfscultuur succesvolle mensen aantrekt en het beste in hen naar boven haalt, waardoor ze het bedrijf op een positieve manier helpen groeien. De resultaten volgen daarna vanzelf. Het belangrijkste onderdeel van de cultuur van deze succesvolle bedrijven: kernwaarden. Zo zijn de kernwaarden van Coolblue:
Eigenzinnig: jezelf durven zijn
Vrienden: gelijkwaardig, eerlijk, direct en open
Gewoon, doen: snel handelen boven wachten op toestemming. Durf fouten te maken en ervan te leren
Flexibel: continu veranderen
Gewoon verwonderen: nuchter, werk om te verwonderen
Waarden sturen ons gedrag
Binnen elke organisatie zijn kernwaarden een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur, maar vaak is de organisatie zich hier niet van bewust. Het gaat dan ook niet om de kernwaarden die ooit zijn bedacht tijdens een heisessie van de organisatietop, maar de gedeelde, persoonlijke waarden van de medewerkers. Deze waarden beïnvloeden de bedrijfscultuur, maar ze spelen ook een grote rol in ons dagelijks leven, veel groter dan we ons bewust van zijn. Sterker nog, het gedrag dat wij als mensen in het dagelijkse leven laten zien wordt, onbewust, grotendeels gestuurd door onze waarden. Alle keuzes die we maken, alle beslissingen die we nemen zijn gebaseerd op onze waarden. Neem bijvoorbeeld de keuzes die iemand maakt ten aanzien van het werk dat hij doet, wat voor werk zou iemand doen die als hoogste waarden heeft:
- Status
- Stabiliteit
- Vakmanschap
En wat voor werk zou iemand doen die als hoogste waarden heeft:
- Avontuur
- Passie
- Saamhorigheid
Stel je ook maar eens voor wat voor auto ze zullen rijden, en hoe hun huis er uit ziet, van binnen en van buiten? De kans dat bovenstaande personen totaal verschillend werk doen, een compleet andere auto rijden en een volkomen ander huis hebben is natuurlijk levensgroot. De waarden die je (vaak onbewust) belangrijk vindt bepalen de keuzes die je maakt en de besluiten die je neemt.
Waarden sturen het gedrag in teams en organisaties
Ieder mens heeft een aantal waarden die hij het belangrijkst vindt, waar hij onder alle omstandigheden aan vast zal houden, de hoogste waarden. Deze zijn ook zichtbaar voor de buitenwereld, ze zijn onderdeel van iemands persoonlijkheid. Je kunt vast wel een voorbeeld bedenken van iemand die zekerheid als een van zijn hoogste waarden heeft. Hoe zie je dit terug in zijn of haar gedrag? En bedenk eens een voorbeeld van iemand die avontuur als een van zijn hoogste waarden heeft? Zie je het verschil?
Omdat waarden zo’n grote rol spelen in ons leven hebben ze ook enorme invloed op teams en organisaties. Mensen nemen hun waarden overal mee naar toe, dus ook naar hun werk. Hoeveel innovatie kan je verwachten van een team waarvan de leden als hoogste waarden stabiliteit en zekerheid hebben? En hoeveel stabiliteit kan je verwachten van een team waarvan de leden als hoogste waarden creativiteit en ontwikkeling hebben?
Een team waarvan de leden als hoogste waarden stabiliteit en zekerheid hebben kan natuurlijk wel innovatief zijn, alleen zul je dan rekening moeten houden met de waarden van de leden. Vernieuwing is prima voor de teamleden, zolang het gepaard gaat met stabiliteit en zekerheid.
De waarden van de organisatietop bepalen de sfeer in de organisatie
Als de directieleden van een bedrijf allemaal de waarden controle en zekerheid tot hun hoogste waarden rekenen zal dit voelbaar zijn in de hele organisatie. Zeer waarschijnlijk zullen er veel regels en procedures zijn en overlegmomenten waarin gerapporteerd moet worden en verantwoording moet worden afgelegd. Daar is niks mee, er zijn vele succesvolle bedrijven die op deze manier worden gerund. De vraag is wel of zulke bedrijven succesvol zullen zijn in het aantrekken en behouden van creatieve mensen en innovatieve mensen, zij gedijen namelijk minder goed in een streng gecontroleerde omgeving. En creativiteit en innovatie zijn onmisbaar voor bedrijven in de huidige tijd waar ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen.
De invloed van waarden op de bedrijfscultuur
Het gedrag van mensen wordt sterk bepaald door hun waarden en het gedrag van mensen bepaalt de bedrijfscultuur van een organisatie. De bedrijfscultuur wordt dus sterk beïnvloed door de waarden van de mensen in de organisatie. Als je de bedrijfscultuur wil beïnvloeden zul je dus helder moeten hebben welke waarden gedeeld worden in de organisatie en hoe ze het gedrag in de organisatie beïnvloeden.
Waarden waarderen
De succesvolle bedrijven van deze tijd zijn zich bewust van het belang van een gezonde bedrijfscultuur, zij weten welke waarden belangrijk zijn om de juiste cultuur te creëren en sturen daar actief op. Ze trekken alleen mensen aan die hun waarden delen en nemen (respectvol) afscheid van mensen die hun waarden niet delen. Medewerkers die succes boeken gebaseerd op de kernwaarden worden daarvoor beloond en gedrag dat niet volgens de kernwaarden is wordt niet getolereerd. De vraag voor jou en je organisatie is dan ook: “Welke waarden waardeer jij?”
Wil je weten welke waarden jouw bedrijfscultuur beïnvloeden? Of wil je weten hoe je een gezonde bedrijfscultuur creëert waar mensen graag in willen werken? Download dan het E-book over de Company Culture Tree. Het is hét model om je bedrijfscultuur én je waarden inzichtelijk te krijgen.