Gezondheidsbeleid? Tweederde van de werkgevers heeft geen flauw idee.
Gezondheid wordt een steeds belangrijker thema voor werknemers en dus ook voor werkgevers. Werknemers kiezen immers steeds vaker voor werkgevers die actief werk maken van gezondheid en welzijn. Werkgevers die aantrekkelijk willen zijn op de arbeidsmarkt om talentvolle medewerkers aan te trekken kunnen dus maar beter zorgen voor een gezonde bedrijfscultuur, waar mensen graag willen werken. Een belangrijk instrument om een gezonde bedrijfscultuur te creëren is een effectief gezondheidsbeleid. Hieronder leggen we je uit wat een gezondheidsbeleid is en waarom het zo belangrijk is voor je (gezonde) bedrijfscultuur.
Alarmerende cijfers
Twee op de drie werkgevers hebben geen idee hoeveel interventies hun bedrijf het afgelopen jaar heeft ingezet om ziekteverzuim te voorkomen. Zes op de tien interventies zijn geïnitieerd door medewerkers zelf en dus niet doordat de werkgever een gezondheidsrisico herkende en onderkende. Slechts een derde van de ingezette interventies heeft primair een preventief doel, zo blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar CZ.
Inzicht ontbreekt
Uit de cijfers van hert onderzoek van CZ blijkt dat werkgevers nauwelijks inzicht hebben in gezondheidsrisico’s in hun organisatie. Om gerichte interventies in te zetten die mensen gezond houden of weer aan de slag helpen is dit inzicht essentieel. Alleen zo kun je gezondheid in de organisatie positief beïnvloeden.
Gezondheidsbeleid
Gezondheid is basisbehoefte nummer 1 voor ieder mens. Als het met je gezondheid niet goed gaat dan kom je waarschijnlijk ook niet aan volledig werken toe. Het is dus voor werkgevers van groot belang om te investeren in de (lange termijn) gezondheid van mensen. Hoe ze dit doen ligt vast in het gezondheidsbeleid**.
Zet gezondheid op alle agenda’s
Gezondheid is voor iedereen prioriteit nummer 1, dus ook voor directie. Vaak is de financiële gezondheid van een bedrijf een belangrijk aandachtspunt op de directie-agenda, maar de fysieke en mentale gezondheid van de mensen is minstens net zo belangrijk en hoort er dus ook op te staan. Net als op agenda van het management en de leidinggevenden, het gaat immers om de gezondheid van je belangrijkste productiemiddel. De vraag: “Hoe staat het met de gezondheid van onze mensen en wat kunnen we doen om deze verder te verbeteren”, zou structureel op de agenda van belangrijke vergaderingen aanwezig moeten zijn.
Creëer een visie op gezondheid
Het gezondheidsbeleid moet gebaseerd zijn op een heldere visie op gezondheid. Een visie die antwoord geeft op vragen als:
- Wat verstaan we in onze organisatie onder (werken aan) gezondheid?
- Waarom is gezondheid zo belangrijk in onze organisatie?
- Hoe draagt gezondheid bij aan onze missie en visie?
- Waarom maken we werk van gezondheid
Meet en evalueer
Beleid uitvoeren heeft alleen maar zin als je ook de effecten van het beleid meet. Meet dus psychosociale werkomstandigheden als:
- Werkdruk
- Stress
- Voldoening
- Sfeer
En meet de fysieke conditie* zoals:
- BMI
- Uithoudingsvermogen
- Kracht
Aan de hand van de metingen ontstaat inzicht in het effect van je beleid heeft en waar je kunt verbeteren.
*Uiteraard mag je dit in verband met privacy niet zelf doen, schakel daarom een bedrijfsarts of arbodienst in die hierin is gespecialiseerd en werkt volgens de AVG richtlijnen.
**Overleg en instemming van het personeel dan wel de personeelsvertegenwoordiging is uiteraard noodzakelijk
Bedrijfscultuur
De manier waarop men in een organisatie met elkaar omgaat is bepalend voor de bedrijfscultuur, want deze bestaat uit de gedragsregels en gewoontes (normen en waarden) die gelden op de werkvloer en in de bestuurskamers. De gedragsregels en gewoontes geven aan hoe in de organisatie invulling wordt gegeven aan waarden, zoals: samenwerking, ontwikkeling, controle, veiligheid etc. Deze regels en gewoontes zijn vaak niet bewust ontworpen en vastgelegd in een handboek maar zijn in de praktijk ontstaan en worden door voorbeeldgedrag steeds overgedragen aan nieuwe medewerkers.
>> Lees ook: 3 signalen dat je een ongezonde bedrijfscultuur hebt
Gezondheid is vaak geen kernwaarde
Doordat bedrijfscultuur vaak onbewust wordt gevormd is men in de meeste bedrijven niet bewust van de waarden die de bedrijfscultuur hebben gevormd (de kernwaarden). Omdat de meeste mensen in het verleden niet dagelijks met gezondheid bezig waren op hun werk, is deze waarde meestal geen onderdeel van de bedrijfscultuur. Daarom ontbreken vaak gedragsregels en gewoontes die aangeven hoe er in de organisatie met gezondheid wordt omgegaan.
Maak je bedrijfscultuur gezond (gezondheid als kernwaarde)
Door gezondheid als kernwaarde te benoemen in je organisatie kun je een gezonde bedrijfscultuur creëren. Een bedrijfscultuur waarin iedereen zich bewust is van het belang van gezondheid voor zowel de medewerker als de organisatie. Want hoe gezonder de medewerkers, zowel mentaal als fysiek, hoe gezonder de organisatie.
6 tips om gezondheid te cultiveren
Om een gezonde bedrijfscultuur te creëren zal de organisatie gezondheid ook echt als kernwaarde moeten omarmen. Daarom moet je gezondheid in de organisatie cultiveren. Net zoals een boom die je wil laten groeien: je plant een zaadje of jong boompje in de juiste ondergrond en vervolgens voorzie je het van voedingsstoffen, water en licht. Zo werkt het ook met gezondheid:
- Zet het hoog (top drie) op de agenda van de organisatie (gezondheidsbeleid)
- Creëer een gezamenlijke definitie van gezondheid
- Bedenk spelregels voor het structureel werken aan gezondheid voor medewerkers en organisatie.
- De spelregels gelden ook (en vooral) voor directie en management
- Blijf het gezondheidsbeleid op de agenda zetten en de spelregels ontwikkelen
- Deel en vier succes en ga door totdat werken aan gezondheid een gewoonte is geworden op de werkvloer en in de bestuurskamers.
Wil jij aan de slag met gezondheidsbeleid? Of wil je een aantrekkelijke werkgever worden met een gezonde bedrijfscultuur? Neem dan nu contact op en plan een cultuurgesprek!