Een hoog ziekte-verzuim is een symptoom dat er wat misgaat in je organisatie
Hoe komt het dat sommige bedrijven nauwelijks ziekteverzuim hebben onder het personeel, terwijl hun concurrenten soms boven de 10% ziekteverzuim uitstijgen? Bedrijven in dezelfde markt, die dezelfde producten of diensten leveren met dezelfde werkwijzen, kennen enorme verschillen in de hoogte van het ziekteverzuim. Ook al bieden ze dezelfde arbeidsvoorwaarden, hebben ze dezelfde arbodienst en zijn er HR-professionals in dienst.
Wat bepaalt dan de grote verschillen in ziekteverzuim tussen bedrijven die aan de buitenkant dezelfde kenmerken hebben? Komt het dan door zaken die dan minder aan de oppervlakte zichtbaar zijn? Ja, dat klopt. Een hoog ziekteverzuim is vrijwel altijd een symptoom dat verschijnt omdat er iets aan de hand is in de organisatie, voornamelijk met de bedrijfscultuur.
Wat hebben ziekteverzuim en motorolie met elkaar te maken?
Vergelijk het met het olieverbruik van een auto. Elke auto met een benzinemotor verbruikt olie, dat is normaal en om de zoveel duizend kilometer moet je de olie weer bijvullen. Als je echter elke week, of om de honderd kilometer olie moet bijvullen dan is er iets aan de hand.
Het hoge olieverbruik is dan een symptoom en de onderliggende oorzaak zit ergens in de auto. Dit kan een geestelijke oorzaak zijn (de auto wordt door de bestuurder verkeerd bestuurd) of een fysieke (er zijn onderdelen kapot of versleten). Los de onderliggende oorzaak op en het olieverbruik zal weer terug keren naar normaal.
Zo is het met hoog of stijgend ziekteverzuim ook, het is een symptoom dat er iets aan de hand is in de organisatie. Los de oorzaak op en het ziekteverzuim zal weer terugkeren naar normaal.
>> Lees hier: 5 redenen waarom je ziekteverzuim door het dak gaat
Wat hebben ziekteverzuim en motorolie met elkaar te maken?
Volgens onderzoek van TNO wordt 1 op 3 ziekmeldingen veroorzaakt door psychische klachten zoals overspannenheid en burn-out. En dit aantal neemt toe. Psychische klachten van medewerkers hebben een directe relatie met de psychosociale werkomstandigheden in een organisatie.
Psychosociale werkomstandigheden zijn de factoren die bepalen of er op en in het werk sprake is van:
- voldoening;
- verbinding;
- bijdragen;
- (sociale) waardering;
- erkenning.
Psychosociale werkomstandigheden bepalen werkplezier
Hoe meer bovenstaande psychosociale behoeften worden ingevuld in het werk, hoe meer werkplezier een medewerker zal ervaren. Wanneer door het werk weinig psychosociale behoeften worden ingevuld is er sprake van slechte psychosociale werkomstandigheden. Het werk geeft dan geen voldoening en medewerkers ervaren werkdruk en stress, waardoor de motivatie verminderd en kans op ziekteverzuim toeneemt.
>> Lees hier: 3 signalen dat je een verzuimcultuur hebt in je organisatie
Bedrijfscultuur bepaalt psychosociale werkomstandigheden
De bedrijfscultuur is het geheel van ongeschreven gedragsregels in een organisatie, oftewel het onzichtbare deel van de organisatie. Deze gedragsregels zijn nergens vastgelegd maar iedereen volgt ze omdat het gebruikelijk is geworden in de organisatie. Voorbeelden van zulke ongeschreven regels zijn:
- Uit nooit kritiek tegen je leidinggevende (ook al zit hij aantoonbaar fout)
- Tijdens de lunch praat je niet over het werk
- Tientallen mensen cc-en om je in te dekken als je een mail verstuurd
Wanneer de cultuur van een organisatie zich kenmerkt door een hoge werkdruk, een hoge waardering van status en macht en weinig aandacht voor verbinding en sociale waardering, dan zijn de psychosociale werkomstandigheden voor mensen met een behoefte aan sociale waardering en verbinding (en dit zijn er nogal wat, eigenlijk ieder mens) ongunstig. Het gebrek aan verbinding en sociale waardering zal uiteindelijk tot psychische klachten en ziekmeldingen leiden.
Verzuim hoog? Check de psychosociale werkomstandigheden
Is het verzuim in jouw organisatie of afdeling hoog, kijk dan eerst naar de psychosociale werkomstandigheden. Halen de medewerkers wel voldoening uit hun werk? Krijgen ze wel voldoende (sociale) waardering? Levert hun werk wel een echte bijdrage? Ervaren ze wel genoeg verbinding met hun collega’s en de leiding van het bedrijf? Waar de psychosociale werkomstandigheden top zijn krijgt psychisch verzuim geen kans.
Ziekteverzuim voorkomen en verlagen
Om ziekteverzuim echt te kunnen verlagen en te kunnen voorkomen, moet je goed weten wat er speelt in de organisatie. Je moet weten hoe de bedrijfscultuur is en welke invloed deze op de psychosociale werkomstandigheden heeft. Door een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren verbeter je de psychosociale werkomstandigheden en halen je medewerkers meer uit hun werk. Zo minimaliseer je de kans op overspannenheid en burn-out.
Hoe breng je bedrijfscultuur in kaart?
Om snel en eenvoudig inzicht te krijgen in bedrijfscultuur en psychosociale werkomstandigheden hebben wij de Company Culture Tree ontwikkeld. Aan de hand van dit model krijg je snel inzicht in de bedrijfscultuur van je organisatie waardoor je effectief aan de slag kunt met het verbeteren van de psychosociale werkomstandigheden. Dit is de snelste manier om je organisatie te verbeteren en je ziekteverzuim structureel te verlagen. Zo krijg je een vitale organisatie met een aantrekkelijke bedrijfscultuur, waar de medewerker trots zijn om er te werken.
Wil jij ook dat medewerkers meer uit hun werk halen en trots zijn op hun werkgever? En wil je overspannenheid en burn-out geen kans meer geven? Ga dan aan de slag met je bedrijfscultuur een boek nu een cultuurgesprek! Of download HIER gratis onze 25 tips voor ziekteverzuimpreventie!