Werkgeversmerk: De sleutel tot het aantrekken en behouden van toptalent

Als ondernemer is het van groot belang om niet alleen je reguliere marketingstrategieën te hanteren, maar ook te werken aan het opbouwen van je werkgeversmerk en het ontwikkelen van een employee value proposition (EVP). Dit kan je helpen om getalenteerde werknemers aan te trekken en te behouden.

Opvallen tussen andere werkgevers

Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat je opvalt tussen andere werkgevers en dat potentiële werknemers zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf. Dit verbetert niet alleen de kwaliteit van sollicitanten, maar kan ook het recruitmentproces versnellen.

Verminderen van personeelsverloop

Een EVP is een belofte die jij doet aan werknemers over de voordelen en waarden van het werken voor jouw bedrijf. Dit kan bestaan uit zaken zoals salaris, arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, bedrijfscultuur en missie. Het ontwikkelen van een EVP kan de betrokkenheid en loyaliteit van werknemers vergroten, en het kan bijdragen aan het verminderen van personeelsverloop.

>> Lees hier meer over het terugdringen van verloop

Opbouwen van reputatie

Daarnaast kan het opbouwen van een sterk werkgeversmerk en EVP een positief effect hebben op de reputatie van jouw bedrijf. Tevreden werknemers die geloven in jouw missie en waarden kunnen ambassadeurs worden voor jouw bedrijf en potentiële klanten of partners overtuigen om zaken met jou te doen.

>> Lees hier meer over Corporate Identity

Aantrekken, behouden en motiveren van getalenteerde werknemers

Kortom, het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk en EVP kan je helpen bij het aantrekken, behouden en motiveren van getalenteerde werknemers, en het kan bijdragen aan het verbeteren van de reputatie en prestaties van jouw bedrijf.

Aan de slag met Werkgeversmerk en Employee Value Proposition

Wil jij ook aan de slag met het bouwen van een aantrekkelijk werkgeversmerk (employer branding) en een verleidelijke Employee Value Proposition? Download nu ons e-book! Over bedrijfscultuur en employer branding.

Gezondheid is niet de enige succesfactor

Verzuim kent natuurlijk meer oorzaken dan alleen te weinig aandacht voor een gezonde leefstijl, net zoals een gezonde bedrijfscultuur uit meer bestaat dan alleen de kernwaarde gezondheid. In een gezonde bedrijfscultuur zie je meerdere kernwaarden terug in de dagelijkse gang van zaken zoals:

  • Veiligheid
  • Waardering
  • Collegialiteit
  • Teamgeest
  • Ontwikkeling en groei
  • Openheid

Door bovengenoemde waarden te integreren in procedures en werkwijzen, zodat ze onderdeel uit gaan maken van de dagelijkse gang van zaken, krijgen andere oorzaken van verzuim geen kans, zoals:

  • Machtspelletjes
  • Sluimerende Conflicten
  • Hoge werkdruk
  • Onveilige situaties
  • Weerstand

Gratis bijkomende voordelen

Organisaties met een gezonde bedrijfscultuur hebben niet alleen een lager verzuim, maar zijn ook aantrekkelijke werkgevers. Ze vullen makkelijker hun vacatures in en mensen blijven graag langer bij de organisatie waardoor het verloop laag is. Daardoor hebben ze ook meer continuïteit, oftewel ze zijn toekomstbestendig.  En zeg nou zelf, als je in een organisatie werkt waar je elke dag veiligheid, gezondheid, waardering, collegialiteit, teamgeest, groei en openheid ervaart, zou je je dan ziekmelden?

Wil je meer weten over het verlagen van verzuim? Of over het creëren van een gezonde bedrijfscultuur? Vraag dan nu een cultuurgesprek aan!

Bekijk ook de laatste artikelen: