3 redenen waarom Coolblue en Netflix werken aan hun bedrijfscultuur

Succesvolle bedrijven zoals Coolblue en Netflix hebben een bedrijfscultuur gecreëerd die ze in staat stelt om met hun organisatie zeer snel in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Zo snel, dat ze beiden als koploper worden gezien in hun markt.

Aantrekkelijke werkgevers

Hun unieke bedrijfscultuur maakt dat beide bedrijven geweldige prestaties leveren, moeiteloos talentvolle medewerkers aantrekken en ook hun meest waardevolle medewerkers uit handen van de concurrentie weten te houden. Zelfs met een flinke zak geld zijn ze niet te verleiden om elders te gaan werken.

Waarom hebben ze hun bedrijfscultuur bewust vormgeven?

Zowel Coolblue als Netflix hebben hun bedrijfscultuur bewust vormgegeven. Maar waarom hebben ze ervoor gekozen om een specifieke bedrijfscultuur te creëren? Hieronder geven we drie belangrijke redenen.

  1. Bedrijfscultuur bepaalt aantrekkingskracht van de werkgever
  2. Bedrijfscultuur is bepalend voor het vermogen van een organisatie om in te spelen op verandering
  3. Bedrijfscultuur heeft grote invloed op het vermogen van een organisatie om te innoveren

1. Bedrijfscultuur bepaalt aantrekkingskracht van de werkgever

Werkgevers trekken mensen aan die hun waarden delen

Een werkgever trekt dus mensen aan die hun waarden delen en daarbij geldt, hoe aantrekkelijker de kernwaarden, hoe groter de aantrekkingskracht op mensen die deze waarden delen.

De cultuur van een vriendenclub

Coolblue heeft er voor gekozen om, ondanks de spectaculaire groei van de organisatie, de sfeer van vriendenclub te behouden die er vanaf het begin, bij de oprichting van het bedrijf, is geweest. Een vriendenclub van slimme ondernemende vakidioten. De kernwaarden van de oorspronkelijke vriendenclub zijn nog steeds leidend voor de cultuur binnen Coolblue en worden door alle medewerkers omarmt.

De cultuur van een Dream Team

Netflix heeft een bedrijfscultuur die past bij een Dream Team, waarin alle collega’s uitzonderlijk goed zijn in hun werk en zeer effectief zijn in samenwerken. De visie van Netflix op een aantrekkelijke werkgever is niet een sportschool op het werk, luxe kantoren of veel bedrijfsfeestjes. Hun visie is een dream team met ambitieuze gemeenschappelijke doelen waarvoor ze bereid zijn flink te investeren. In zo’n team leer je het meest, lever je de beste arbeidsprestaties, ontwikkel je het snelst en heb je het meeste plezier.

Medewerkers boeken keer op keer fantastische resultaten

Netflix heeft een cultuur gecreëerd van openheid, vrijheid en verantwoordelijk voor medewerkers, waarin medewerkers gezamenlijk keer op keer fantastische resultaten boeken.

>> Lees hier meer over de bijzondere bedrijfscultuur van Netflix

Moeiteloos vacatures vervullen door het uitstralen van kernwaarden

Een vriendenclub van slimme ondernemende vakidioten is aantrekkelijk voor mensen die ook slim en ondernemend zijn of die slimme vakidioot zijn of ondernemende vakidioot. Coolblue straalt zijn bedrijfscultuur in alle reclame-uitingen uit. Zo wordt duidelijk dat er een vriendschappelijke, ondernemende sfeer heerst en dat heeft zo’n grote aantrekkingskracht dat Coolblue, ondanks schaarste op de arbeidsmarkt, moeiteloos zijn vacatures kan invullen.

2. Bedrijfscultuur is bepalend voor het vermogen van een organisatie om snel in te spelen op verandering

Wie “we doen het altijd al zo” zegt is af.

www.coolblue.nl/c/onze-culutuur.html

Coolblue is vanaf het begin flexibel ingericht om harde groei te ondersteunen. Dit betekent dat medewerkers ook flexibel moeten zijn en zich aan moeten kunnen passen aan de steeds veranderende wensen van de klant. Wat gisteren goed werkte is vandaag misschien al achterhaald en daarom moet je je aanpassen aan de nieuwe situatie.

Oude gewoontes loslaten om mee te bewegen met de klant

Wie niet meebeweegt komt uiteindelijk stil te staan en dat past niet bij Coolblue, je wordt geacht gewoontes die niet meer werken los te laten en te vervangen door gewoontes die wel werken bij de klant, zoals toch die wasmachine op zolder plaatsen in plaats van de kelder of een beetje te late retourzending toch te accepteren.

Snel vormgeven aan verandering door gedeelde waarden

Flexibiliteit en “gewoon doen” (besluitvaardigheid en actiegerichtheid) zijn belangrijke kernwaarden bij Coolblue en maken onderdeel uit van de cultuur. Door alleen mensen aan te trekken die ook flexibiliteit en “gewoon doen” als kernwaarden omarmen is de organisatie in staat snel vorm te geven aan verandering.

Voorkom eindeloze vergaderingen en vinkjeslijsten

Bedrijven zonder een cultuur van flexibiliteit, actiegerichtheid en besluitvaardigheid, waar mensen zekerheid en voorspelbaarheid omarmen en waar voor elke verandering eindeloze vergaderingen en vinkjeslijsten nodig zijn, hebben de grootste moeite om snel vorm te geven aan verandering. Door vast te houden aan “we doen het altijd al zo” raken ze achterop en zijn ze uiteindelijk “af”.

>> Lees hier hoe kernwaarden je organisatie beïnvloeden

3. Bedrijfscultuur heeft grote invloed op het vermogen van een organisatie om te innoveren

Om als bedrijf succesvol te innoveren dient innovatie onderdeel te zijn van de bedrijfscultuur. In de concurrerende tech-omgezing van Netflix is continu innoveren een voorwaarde om te groeien, Voor tech-bedrijven is stilstand immers letterlijk achteruitgang.

Innovatie is een kernwaarde

Innovatie is een kernwaarde binnen Netflix en maakt daarmee onderdeel uit van de bedrijfscultuur.

Gewoontes in de Netflixcultuur

In de Netflix cultuur is het voor medewerkers dan ook een gewoonte om :

  • Regelmatig met bruikbare ideeën te komen die uitvoerbaar zijn
  • Moeilijke problemen te herkaderen om oplossingen te vinden (omdenken)
  • Niet de gebaande paden te volgen maar met een betere aanpak te komen
  • Oplossingen simpel te houden en complexiteit te vermijden
  • Verandering te omarmen

Tijd en ruimte voor innovatie

Medewerkers krijgen ook de tijd en de ruimte om te innoveren. Indien een medewerker een bruikbaar (in het belang van Netflix) en uitvoerbaar idee heeft dan wordt hij geacht dit met collega’s te bespreken en om eerlijke en directe feedback te vragen.

Als de medewerker na de feedback van collega’s nog steeds in het idee gelooft dan wordt hij geacht het uit te voeren, zonder hiervoor toestemming te vragen.

Sterker nog, ook als de leidinggevende het niet eens is met het idee wordt de medewerker toch geacht om het uit te voeren. Het is immers een idee dat in het belang is van Netflix en is bedacht door een medewerker die een topper is in zijn vakgebied.

Denk niet dat je het beter weet dan je briljante medewerkers

Er is feedback gegeven door andere medewerkers die ook toppers zijn in hun vakgebied. Je moet wel heel stom zijn om te denken dat jij het beter weet dan je briljante medewerkers en zo’n idee af te keuren, vindt Reed Hastings CEO en oprichter van Netflix.

Ruimte geven aan creativiteit levert miljoenen op

De cultuur van vrijheid en verantwoordelijkheid geeft creatieve medewerkers de ruimte om innovatieve ideeën om te zetten in actie en dit heeft Netflix al menig kaskraker en miljoenen abonnees opgeleverd.

>> Lees hier meer over (veranderen van) gewoontes in organisaties

Cultuurbewaking

Zowel Coolblue als Netflix kiezen er bewust voor om hun cultuur te bewaken door alleen mensen in dienst te nemen die hun kernwaarden delen en daardoor in de cultuur passen. Ook waken ze ervoor geen onnodige regels, procedures en vinkjeslijsten te creëren voor het nemen van beslissingen. Ze vertrouwen er op dat hun medewerkers, in het belang van de werkgever,  de juiste beslissingen zullen nemen gebaseerd op hun gemeenschappelijke kernwaarden.

Van medewerkers die niet met deze vrijheid om kunnen gaan of die niet werken volgens de kernwaarden wordt respectvol afscheid genomen. Zo blijft de cultuur in stand.

Bedrijfscultuur is gebaseerd op kernwaarden

Om net als Netflix en Coolbleu een aantrekkelijke werkgever te zijn die snel inspeelt op verandering in de markt en innovatieve oplossingen heeft, dien je een bedrijfscultuur te hebben die is gebaseerd op kernwaarden als vrijheid, verantwoordelijkheid, creativiteit, innovatie en actie.

Creëer je eigen bedrijfscultuur

Zo’n cultuur kun je creëren en daarvoor heeft Your Proud Company de Company Culture Tree ontwikkelt. Een model waarmee je snel je huidige en je gewenste bedrijfscultuur in kaart kunt brengen en waarmee je inzicht krijgt in de drijvende krachten achter jouw organisatie en de bedrijfscultuur.

Bekijk ook de laatste artikelen: