Bedrijfscultuur is je nummer 1 unique selling point

In de huidige arbeidsmarkt is het voor veel bedrijven moeilijk om goede medewerkers aan te trekken en is het nog moeilijker om goede medewerkers aan boord te houden. Daarbij worden goede medewerkers ook steeds kritischer naar hun potentiële werkgever, want naast een goed salaris verwachten ze dat er een gezonde sfeer heerst, dat er persoonlijke aandacht is, dat er waardering is, dat er plezier wordt gemaakt en vooral dat er ontwikkelmogelijkheden zijn. Dit zijn allemaal zaken die worden bepaald door de cultuur van de organisatie, oftewel de bedrijfscultuur. Als deze zaken niet in de cultuur van de organisatie zijn verankerd dan zullen medewerkers zich niet aan de organisatie binden. Als je een aantrekkelijke werkgever wil zijn moet je dus gewoon weten wat je bedrijfscultuur is, wat de sterke en zwakke punten zijn en dit eerlijk communiceren naar potentiële medewerkers. Mocht je tot de ontdekking komen dat je bedrijfscultuur niet zo aantrekkelijk is, dan kun je deze veranderen. Hieronder leggen we uit hoe de bedrijfscultuur van invloed is op je aantrekkingskracht als werkgever.

Met het vastleggen van je bedrijfscultuur neem je niet 1 beslissing, maar duizenden beslissingen tegelijk

Pieter zwart, CEO Coolblue

Dit gaat om de vele beslissingen die dagelijks in bedrijven worden genomen over hoe je met problemen om gaat, hoe je met klanten om gaat, hoe je employer branding er uit moet zien, etc. Door je bedrijfscultuur vast te leggen zeg je eigenlijk: dit is de manier waarop we hier de dingen doen en in het geval van Pieter Zwart: “Dit is de Coolblue manier”. Bij Coolblue is de bedrijfscultuur zodanig dat het leuk is om er te werken en dat heeft nogal wat voordelen. Niet alleen straalt de werkvreugde van Coolblue af op de klanten, die daardoor graag terugkomen, ook wordt het voor Coolblue makkelijker om (de juiste) medewerkers aan te trekken. Medewerkers die passen in de cultuur en daarmee de cultuur ook in stand houden. Bovendien blijven goede medewerkers langer bij Coolblue, voor een paar tientjes meer zullen ze de Coolblue cultuur niet snel inruilen. De kracht van de Coolblue cultuur zit in de bewuste aandacht voor de cultuur. Coolblue is opgericht als vriendenclub en kiest ervoor om ook tijdens de enorme groei een vriendenclub te blijven en de cultuur van een vriendenclub te behouden. Een vriendenclub die wordt bestuurd op basis van gelijkwaardigheid en eerlijk, open en direct naar elkaar zijn. Dit in tegenstelling tot veel bedrijven die, vaak als gevolg van forse groei (onbewust) over gaan naar een cultuur van macht, controle en afrekenen.

>> Lees ook: 3 redenen waarom Coolblue en Netflix werken aan hun bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur = gedeelde waarden

Bedrijfscultuur ontstaat over het algemeen vanzelf als een groep mensen bij elkaar komt. Waar mensen samenkomen vormt zich automatisch groepsdynamiek en (onbewuste) spelregels over hoe men zich dient te gedragen in de groep. Welk gedrag wenselijk is wordt bepaald door de (gedeelde) waarden van de mensen in de groep en de overtuigingen die de leden hebben over de groep. Als de top van een organisatie niet bewust richting geeft aan de gewenste cultuur dan ontstaan er ongeschreven regels en wordt de cultuur ongrijpbaar, waardoor de organisatie zeer lastig te besturen en te veranderen wordt.

>> Lees ook: Hoe kernwaarden je bedrijfscultuur beïnvloeden

Aantrekkelijke bedrijfscultuur is goud waard

Als de top van een organisatie wel focus heeft op cultuur en bewust richting geeft aan de cultuur dan hebben ze goud in handen. Een gezonde bedrijfscultuur werkt namelijk aanstekelijk. Als de top van een organisatie enthousiast met zijn medewerkers omgaat, dan zullen de medewerkers enthousiast met elkaar om gaan en ook enthousiast met de klanten omgaan.

“Klanten staan niet op de eerste plaats. Medewerkers staan op de eerste plaats. Als jij goed met je medewerkers omgaat, gaan zij goed met je klanten om.”

Richard Branson

Elke bedrijfscultuur is uniek, want ieder mens is uniek en mensen vormen de bedrijfscultuur. Als de leden van een organisatie waarden delen als collegialiteit, enthousiasme en creativiteit dan zal dit terugkomen in de cultuur van het bedrijf. En deze cultuur zal ook uitstralen naar de buitenwereld, want de medewerkers presenteren zich ook bij de klant met hun gedeelde waarden. Ook daar zullen ze dan collegialiteit, enthousiasme en creativiteit uitstralen. En zeg nou zelf, dit zijn toch aantrekkelijke waarden? Helemaal als je concurrenten niet zulke aantrekkelijke waarden in hun bedrijfscultuur hebben.

Bedrijfscultuur en arbeidsmarkt

Je bedrijfscultuur straalt niet alleen af naar je klanten maar ook naar potentiële nieuwe medewerkers. Mensen die enthousiasme als belangrijke waarde hebben voelen zich nou eenmaal meer aangetrokken tot bedrijven die ook enthousiasme uitstralen. En een bedrijf dat resultaatgerichtheid, discretie en controle als hoogste waarden heeft zal heel andere medewerkers aantrekken als een bedrijf dat zorg, samenwerking en eenvoud als hoogste waarden heeft.

De gedeelde waarden in een organisatie bepalen de bedrijfscultuur en daarmee maak je het verschil naar de (arbeids)markt. Jezelf verkopen als werkgever is dus eigenlijk je bedrijfscultuur verkopen aan potentiële medewerkers. Want jouw bedrijfscultuur is uniek en de beschrijving van jouw bedrijfscultuur vertelt precies wie je bent als werkgever, waar je voor staat, hoe de sfeer is en hoe je met elkaar omgaat.

Het is dus noodzakelijk dat je precies weet welke gedeelde waarden jouw organisatie heeft, want die bepalen je bedrijfscultuur en dat maakt jouw organisatie uniek. En hoe aantrekkelijker de belangrijkste waarden, hoe aantrekkelijker je organisatie voor potentiële medewerkers. Daarmee is je bedrijfscultuur dus je belangrijkste unique selling point.

Wil je meer weten over hoe je waarden in je organisatie op kan sporen? Of hoe je aantrekkelijke waarden kan toevoegen aan je organisatie? Lees dan alles over de Company Culture Tree. Het is het ideale model om je bedrijfscultuur inzichtelijk te maken.

Bekijk ook de laatste artikelen: